
Utah State University Utah State University 

DigitalCommons@USU DigitalCommons@USU 

All Graduate Plan B and other Reports Graduate Studies 

5-1996 

Evolution of a Free Press in Taiwan: A Case Study Evolution of a Free Press in Taiwan: A Case Study 

Chi Wang 
Utah State University 

Follow this and additional works at: https://digitalcommons.usu.edu/gradreports 

 Part of the Communication Commons 

Recommended Citation Recommended Citation 
Wang, Chi, "Evolution of a Free Press in Taiwan: A Case Study" (1996). All Graduate Plan B and other 
Reports. 1603. 
https://digitalcommons.usu.edu/gradreports/1603 

This Report is brought to you for free and open access by 
the Graduate Studies at DigitalCommons@USU. It has 
been accepted for inclusion in All Graduate Plan B and 
other Reports by an authorized administrator of 
DigitalCommons@USU. For more information, please 
contact digitalcommons@usu.edu. 

https://digitalcommons.usu.edu/
https://digitalcommons.usu.edu/gradreports
https://digitalcommons.usu.edu/gradstudies
https://digitalcommons.usu.edu/gradreports?utm_source=digitalcommons.usu.edu%2Fgradreports%2F1603&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://network.bepress.com/hgg/discipline/325?utm_source=digitalcommons.usu.edu%2Fgradreports%2F1603&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://digitalcommons.usu.edu/gradreports/1603?utm_source=digitalcommons.usu.edu%2Fgradreports%2F1603&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:digitalcommons@usu.edu
http://library.usu.edu/
http://library.usu.edu/


EVOLUTION OF A FREE PRESS IN TAIWAN: 

A CASE STUDY 

by 

Chi Wang 

A Plan B thesis submi t ted in partial fulfillment 
of the requirements for the degree 

Approved: 

James 0 . Derry 
Majo;; Professor 

Edward C. Pease 
Committee Member 

of 

MASTER OF SCIENCE 

in 

Communication 

Steve Anderson 
Cmmittee Member 

Edward C. Pease 
Department Chairman 

UTAH STATE UNIVERSITY 
Logan, Utah 

1996 



Copyright© Chi Wang 1996 

All Rights Reserved 



ACKNOWLEDGMENT 

This project could not be done without help. I would 

like to thank my committee: Dr. Ted Pease, Dr. James Derry, 

and Dr. Steve Anderson for their support and assistance 

throughout the entire process. But I would especially like to 

thank Dr. Derry for standing by me for these two years of 

study. 

Also, I give a special thanks to my parents, my brother, 

Hai-Ping, and my sister, Yu; my friends Andy Chang, Anne 

Cheng, Walt Hong, Yi-Hsiu Kuo, Fang-I Chu, Tsu-Wen Hsuan and 

all interview participants for their encouragement and help. 

Thank you all! 

Chi Wang 



ABSTRACT 

Evolution of A Free Press in Taiwan: 

A Case Study 

by 

Chi Wang, Master of Science 

Utah State University, 1996 

Major Professor: Dr. James 0. Derry 
Department: Communication 

ll 

In this case study, interviews with leaders of China 

Times and Central Daily, plus other mass media scholars and 

professionals, provide evidence that a free press in Taiwan 

evolved after a nearly four-decade old martial law was lifted 

in 1987. The interviews were based on the description of 

press philosophies by William A. Hachten (1981) to determine 

whether Taiwan's press has changed from developmental to 

Western. Secondly, based on early work of Schramm (1964) and 

Lerner (1958), economic prosperity and political pluralism 

were studied as keys to the government's relaxation of 

restrictions on the Taiwanese press. The finding of 

interviews in Taiwan support this point of view. 

(119 pages) 



iii 

CONTENTS 

Page 

ACKNOWLEDGMENT l 

ABSTRACT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ll 

CONTENT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . lll 

LIST OF TABLES ...................................... ... iv 

LIST OF FIGURES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . v 

CHAPTER 

1. INTRODUCTION .................... .. ............. 1 
Research Question ............................ 2 

2. REVIEW OF LITERATURE ........................... 5 
Theories of The Press ........................ 5 
The Role of Media in National Development .... 9 

3. RESEARCH METHODS ............................... 21 
Exploratory Interviews ....................... 21 
In-depth Interviews .......................... 23 
Quantitative Comparisons ..................... 25 

4 . BACKGROUND . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 6 
A Brief History of Taiwan .................... 26 

5. RESULTS 
Exploratory Interviews ............. ..... ..... 38 
In-Depth Interviews ......................... 56 

6. DISCUSSION, SUMMARY AND CONCLUSIONS ............ 92 
Discussion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 
Limitations ................................. 109 
Summary and Conclusions ..................... 110 

APPENDIX A . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 
REFERENCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 7 



iv 

LIST OF TABLES 

Page 

Table 1: Hachten's five-concept typology 8 

Table 2: Correlation among selected communication and 
development variables from 1960 ............... 12 

Table 3: Scale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 

Table 4: Comparison of newspapers with circulation 
versus number of permits issued (1994) ........ 98 

Table 5: The comparison of China Times and 
Central Daily newspaper circulation 
( in ten thousands) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 

Table 6: The percentage of advertising income compared 
with the total received by all newspapers in 
Taiwan ................... . .................... 104 

Table 7: Comparing experiences of two newspapers 
in Taiwan before and after martial law ........ 107 



V 

LIST OF FIGURES: 

Page 
Figure 1: Number of permits to publish newspapers 

(1960-1994) .................................. 97 

Figure 2: Newspapers per hundred households ............ 98 



CHAPTER 1 

INTRODUCTION 

This plan B project is a case study of the evolution of 

a free press in Taiwan. For nearly forty years, from 1950 to 

1987, the people of Taiwan were "protected" under the shadow 

of martial law. Martial law included strong censorship of 

mass media by the ruling party, the KMT. It denied people the 

rights of Taiwanese constitutional law which guaranteed a free 

press. 

Taiwan is an island 120 miles east of China. It is home 

to the Chinese Nationalist government, which was led by Chiang 

Kai-Sheck. The Nationalists, who once ruled China, were 

defeated by a Communist revolution in 1949 and the government 

and army went into exile on Taiwan. Chiang always believed he 

was the legitimate government of China and would return to 

China one day with his troops. 

People of Taiwan stayed diligent, hardworking, and 

thrifty throughout the period of martial law, and Taiwan 

became economically prosperous. The middle class grew in 

wealth and education and became more politically 

sophisticated. Political reform followed. 

In 1987, President Chiang Ching-Kuo, son of Chiang Kai­

Sheck, led the people of Taiwan into a new era of freedom by 

removing martial law. Chiang also approved the creation of 



2 

rival political parties. Press censorship was revoked in 

January 1988, although the KMT did keep some restrictions over 

electronic mass media. There was a new liberalism in Taiwan 

and media flourished. The new freedom was felt first by the 

newspapers particularly. Liberalization of radio and 

broadcast television has evolved because of recent and strong 

competition from cable television. 

This thesis will examine the evolution of a free press in 

Taiwan based in part on interviews with professors and mass 

media leaders in Taipei who were present before and after the 

lifting of martial law. They are elites of society and 

experts about the media of Taiwan. For comparison, I focus on 

two specific newspapers pre-and-post 1987, the China Times and 

Central Daily. China Times is a privately owned newspaper 

with the largest circulation in Taiwan. Central Daily is 

owned by the ruling party, the KMT. These two newspapers have 

contrasting experiences, and they were selected to provide 

insight into the evolution of a free press in Taiwan. 

Research Questions 

Based on a case study, this thesis seeks to describe the 

process by which Taiwan's press evolved from government 

control toward freedom of expression. There are three primary 

questions for this research. These are: Did the press 



3 

philosophy of Taiwan actually change? What was the philosophy 

and what did it become? What were the motivations for this 

change? 

The first question concerning the evolution of a free 

press asks whether there was a philosophical change in 

editorial policy, one where the press serves consumers and not 

government. Did the press become an independent "watchdog" 

over government institutions, free from control and 

interference of an "invisible hand" of government but one 

obligated to meet its social responsibility within society. 

If the shift was evident, the next question is what 

caused it? Is economic prosperity one key to a free press? 

The question, summarized here and discussed in chapter 2, is 

whether growth of a middle class within a prosperous society 

brings more demand for balanced reporting of news, multiple 

voices in media, and greater participation in the decision-

making process of government . From this point of view, a 

fair, objective, and neutral press is expected by a middle­

class society. 

Finally, is the condition of political plurality another 

key to an open press? Multi-party government and contested 

elections are important indicators of political plurality. 

Political tolerance of a free press is a necessary condition 



4 

within a democratic nation. A free press is consistent with 

the growth of multi-parties and contested elections. 



CHAPTER 2 

REVIEW OF LITERATURE 

"We seek to describe a relationship 
between government and journalism in which 
the balance of power is forever shifting. 11 

Whitney R. Mundt 

Overview 

5 

This literature review has two parts. The first deals 

with the description of the theories of the press beginning 

with Fred Siebert, Theodore Peterson, and Wilbur Schramm 

(1956). A later refinement by Hachten (1981) is presented and 

discussed. The second part deals with efforts to study the 

role of mass media in national development. This work begins 

with Daniel Lerner (1958) and Wilbur Schramm (1964). 

Theories of the Press 

In 1956, Siebert, Peterson, and Schramm published their 

influential book Four Theories of the Press. 1 According to 

the authors, the oldest of four theories is the authoritarian, 

which developed in Europe in the sixteenth century. The press 

conveyed the truth that was supplied by government to people 

within society . Government decided what people should and 

1 Fred Siebert, Theodore Peterson, and Wilbur Schramm, 
Four Theories of the Press (Urbana: University of Illinois 
Press, 1956). 



6 

should not know. The press served the State, and the need for 

censorship was presumed, even though private ownership was 

allowed. The sole function of the press was to support 

leadership and state. Criticism or any threat to the power 

structure was not allowed. 

At the other end of the spectrum was the libertarian 

model of the press. In this press philosophy, people are 

rational beings who are able to figure out truth or falsehood. 

People are expected to exercise the right to search for truth. 

The role of media is to help people find the truth, although 

informing, educating, and entertaining are also important 

functions . In the libertarian system, media serves as the so­

called independent "watch dog" over government institutions 

without fear of government intervention. Libertarian media 

are controlled by owners in a free market of ideas and by 

courts, and censorship is not allowed. 

The authors argue that authoritarian and libertarian are 

the two primary theories of the press. But they write about 

two other theories that are later variations of the first two 

concepts. These are social Responsibility and the soviet/ 

communist philosophies. 

Siebert, Peterson, and Schramm argue that the social 

responsibility theory is a modification of or development from 

libertarianism. Social responsibility differs from its roots 



7 

in that the role of press is to of fer a medium for the 

discussion of conflict. Access to media should be open to 

anyone with something to say, and the press should be 

controlled by community opinion, consumer action, and by codes 

of ethics. 2 Under the doctrine of the Social Responsibility, 

the responsibility of the press is more important than its 

freedom. This change in philosophy is necessary when press 

freedom becomes threatened by a few powerful owners who build 

media monopolies. 

The soviet / communist model lS an offshoot of 

authoritarianism. The function of the press is to support 

Mar x ist goals and assist in bringing about change. The 

Soviet / Communist press is owned by the State, and the press 

c annot cr i ticize the Communist Party or Party objectives . 

Other scholars made refinements to the "four theories" 

typology. These include Lowenstein (1971), Merrill (1974), 

Hachten (1981), Altschull (1984), and Picard (1985). In his 

review of press philosophy, Mundt (1991) writes that "Hachten 

made the first significant change to the four theories model 

as it had been proposed in 1956." 3 

2 Whitney R. Mundt, "Global Philosophies," in Global 
Journalism: Survey of International Communication, ed. John 
C. Merrill (New York: Longman, 1991), 11-27. 

3 Ibid. 



Table 1. Hachten's Five-concept Typology 4 

Type 

Authoritarian 

Western 
(libertarian and 

social 
responsibility 

Communist 

Revolutionary 

Developmental 

Control 

Public and 
private, 
subordinate to 
the state 

Private 
ownership of 
press; private 
and public 
broadcasting 
systems 

Media part of 
the Communist 
Party or 
government; no 
private 
ownership 

Illegal or 
subversive 
media; 
uncontrolled by 
government 

Government 
and / or party 
controls and 
directs all 
media 

Policy 

Media can 
operate if there 
is no criticism 
of regime or 
dissent; implied 
or actual 
censorship 

Emphasis on 
freedom from 
governmental 
restrains, but 
obligations to 
perform 
responsibly 

Stress on 
transmitting 
official views 
and policies; 
mobilizing 
support for 
national 
progress 

Underground 
media, often 
from outside 
country; seeking 
to overthrow a 
government 

Mobilization of 
media to serve 
national goals 
in 
development; 
political 
integration; 
campaign against 
poverty, 
disease, and 
illiteracy 

Representatives 

Early European 
countries, 
modern 
dictatorship in 
Africa, Latin, 
America, and 
elsewhere 

8 

United States, 
Britain, Western 
Europe, Japan 

Soviet Union and 
Communist 
nations of 
Eastern Europe; 
Cuba; China 

Underground 
media in wartime 
occupations; 
colonial press 
in parts of 
Africa, India 

Nonindustria­
lized, 
noncommunist 
nations of the 
Third World 

4 William A. Hachten, The World News Prism (Ames: Iowa 
State University Press, 1981), 76. 



9 

Hachten described five philosophies of the press. He 

combined libertarian and social responsibility into a new 

category called western and added revolutionary and 

developmental (see table 1, above). 

Hachten describes the revolutionary press theory as the 

use of illegal and subversive mass communication to overthrow 

a government . This kind of press exists underground in 

several countries in Africa and elsewhere. Developmental 

theory is a milder variation of the authoritarian concept. It 

is different from the Soviet / Communist model in that media 

under developmental philosophy are usually privately owned and 

work as voluntary partners of government. 

required to assist in economic growth, 

Mass media are 

eradication of 

illiteracy, and political education. Media should support 

policies and goals of authority in order to pursue progress 

within the nation. The right of free expression is 

subordinate to the goals of national development. 

The Role of Media in National Development 

The early research into the relationship between mass 

media and national development concentrated on the large 

effects of mass media within society. 

One early researcher, the sociologist Daniel Lerner, 

studied several villages in Turkey in the 1950's. He found 



10 

that some villages became more prosperous than others, and the 

reason, he concluded, was that the prosperous villages were in 

close communication with large urban centers while the poorer 

villages had remained isolated. 5 

Lerner's thesis that communication and urbanization 

contribute to national development became the starting point 

for other scholars, notably Wilbur Schramm. 

Schramm's Model 

One of Schramm's most important works, Mass Communication 

and National Development (1964), became the foundation of the 

c ontinuing effort of the United Nations and UNESCO to help 

poorer countries develop better communication systems. The 

book influenced policy-makers worldwide. 6 Schramm wrote: 

Communication, by its very nature, is always at the 
very center of existence for any society, new or 
old, industrialized or not, highly developed or 
underdeveloped. It is the basic social process [and 
is] about to play a key part in the great social 
revolution of all time -- the economic and social 
uplift of two-thirds of the world's people . 7 

5 Robert. L. Stevenson, Communication, Development, and 
the Third World (White Plains: Longman, 1988), 59-63. 

6 Emile G. Mc Anany, "Wilbur Schramm, 1907-1987: Roots 
of the Past, Seeds of the Present," Journal Of Communication 
38, (Autumn 1988): 109-110. 

7 Wilbur Schramm, Mass Media and National Development 
(Stanford : Stanford University Press, 1964), Preface. 



11 

Schramm said that national development can be measured by 

looking at the growth of per capita income, public literacy, 

urbanization, and industrialization within a country. He 

believed there is a powerful interaction between these 

variables and with the development of strong media systems. 

In his studies for UNESCO, Schramm found a very high 

correlation between the measures of economic development and 

strength of mass media. Using per capita income as a measure 

of economic development, Schramm reported high correlation 

between economic wealth and per capita circulation of 

newspapers (r=.83), radios (r=.86), and cinema seats (r=.80). 

Slightly lower correlations were found for literacy, 

urbanization, and industrialization. 

According to Schramm, as a nation's per capita income, 

urbanization, and industrialization increase, so do literacy, 

newspaper circulation, broadcasting facilities and the number 

of radio receivers. 8 Schramm's correlation are shown in Table 

2. 

Schramm also tried to find out whether urbanization was 

important to the development of mass media. He examined 

carefully the work of Daniel Lerner. Lerner had hypothesized 

that after a country reaches a level of urbanization of 10 

8 Ibid., 47-48. 



Table 2. Correlation among selected communication & 
development variables from 1960 9 

Newspaper Radio sets Cinema sets 
per 1000 per 1000 per 1000 

Income .83 .86 .80 

Literacy .79 .72 .68 

Urbanization .75 .71 .86 

Industriali- .51 .78 .82 
zation 

12 

percent, its literacy rate begins to rise significantly. 

Therefore, urbanization and literacy increase together in a 

direct (monotonic) relationship until they reach 25 percent. 

Once society is about 25 percent urbanized, the highest 

correlate of media consumption is literacy. 10 Schramm and W. 

Lee Ruggels tested this relationship, but their analysis did 

not support Lerner's hypothesis. 11 Urbanization and literacy 

are considered to be less important than per capita income as 

a measure of communication development. 

Schramm wrote: "Free and adequate information is thus not 

only a goal, it is also a means of bringing about desired 

9 UNESCO, Mass Media in the Developing Countries, 
(Paris: 1961), 17. 

10 Schramm, Mass Media and National Development, 45-46. 

11 Wilbur Schramm, & W. Lee Ruggels, "How Mass Media 
Systems Grow," in Communication and Change in the Developing 
Country, ed. Daniel Lerner and Wilbur Schramm (Honolulu: 
University of Hawaii, 1967), 57-75. 



13 

social change. " 12 Schramm also argued that "economic and 

social development will be retarded, and may even be counter­

productive, without adequate and effective communication. With 

adequate and effective communication, the pathways to change 

can be made easier and shorter. Wise use of communication can 

speed developing nations toward social and economic 

modernity . " 13 

If change is inevitable, scholars argue persuasively that 

people are the key for bringing about constructive change (see 

especially Lerner, 1958; Millikan and Blackmer, 1960; Nair, 

1962). Theorists such as Deutsch (1953), Lerner (1958), and 

McClelland (1961) believed that a "mobile personality", 

"middle class", or "empathy" that is, the capacity of 

indi v iduals to project themselves into the role of the other -

is needed for a society to become "modern. " 14 The Japanese 

theorist Oshims argued that communication functions as a 

"multiplier." He believes that effective communication can 

serve to stimulate economic development, that is, 

communication can be used to share the patterns, the findings , 

12 Schramm, Mass Media and National Development, 
Preface. 

13 Ibid. 

14 Paul Siu-Nam Lee, "Mass Communication and National 
Development in China: Media Roles Reconsidered," Journal of 
Communication 44, (Summer, 1994): 22-35. 



14 

and the examples of growth so others within a nation can 

learn. 15 

Generally, many developing countries gained freedom from 

colonial powers, but authoritarian governments grabbed power. 

Free expression was absolutely not allowed in the early period 

after these new governments came to power. Stevenson writes, 

"Many Third World leaders who presented themselves as symbols 

of the new nationalism justified their dominance of the media 

and the creation of what was later called 'protocol news' 

under the banner of national integration. 1116 However, some 

scholars believed that restrictions on the flow of information 

were only a temporary step in national development. 

s ays such measures can not last forever. 17 

Schramm 

According to Schramm, the basic fact of media growth is 

that many variables of national development work together. 

When the country's economy, social overhead, and other related 

variables reach a certain level of success, mass media tend to 

grow with them. In Schramm's words: 

1 5 Wilbur Schramm, "Communication and Change, 11 in 
Communication and Change in the Developing Country, ed . 
Daniel Lerner and Wilbur Schramm , (Honolulu: University of 
Hawaii , 1967), 6-32. 

16 Stevenson, Communication, Development, and the Third 
World, 66. 

17 Schramm, "Communication and Change, 11 6-32. 



15 

High per capita income, high literacy, and high 
urbanization tend to occur in the same places. 
When this happens, a high proportion of children 
are in school, people have more to eat, industrial 
development tends to be far along. And radios and 
newspapers are widely distributed. 1 8 

Revised Model of Media and Development 

Based on Schramm's work, it is possible to build a model 

of the relationship between national development and mass 

communication. The model is started as follows. 

National development likely passes through distinct 

stages. In developing countries with an authoritarian 

government, mass communication systems are tightly controlled. 

This is the first stage of development where mass media are 

used to transmit government propaganda and where the free flow 

of information is prohibited by the by the state. 

Governments give several different reasons for taking 

control of media, including the inability of media to survive 

without subsidies, the importance of installing local staff 

and control, and even in nonradical regimes the need to create 

a new style of journalism to support the objectives of 

national development. 1 9 Media are made to serve the purposes 

18 Schramm and Ruggels, "How Mass Media Systems Grow," 
59. 

19 Stevenson , Communication. Development, and the Third 
World," 55-74. 



of government and not people. 

16 

In much of the Third World, 

mass media remain mostly part of the information environment 

of the urban elite and part of the control apparatus of the 

regime in power. 20 

Authoritarian governments attempt to stimulate economic 

growth as a means to improve the quality of life within the 

nation . All theories of economic development agree that the 

essence of economic development is a rapid increase in the 

productivity of society. With increased productivity comes 

better public education facilities, greater wealth, labor 

specialization, and the slow growth of the middle class. 21 

In addition, the effective use of human resources is 

based on improvements in literacy training, mechanical skill 

training, health care and housing. The nation becomes more 

urbanized. These measures of progress advance together . 22 

In order to maintain a stable, productive, and prosperous 

nation, the government tries to keep control over society to 

use resources efficiently. During this stage, mass media make 

an important contribution by keeping the public informed of 

government goals and progress. Government and party maintain 

20 Ibid. 

2 1 Schramm, Mass Media and National Development, 21-30. 

22 Ibid., 20-57. 



Stage 1 

Authoritarian 
press; 

media serves as 
propaganda for 
government; 

Single ruling 
party; 

Urbanization. 

I Stage 2 

Developmental 
press; 

media serve 
national 
development; 

Single ruling 
party; 

Economic & 

education 
improvement; 

The growth of 
middle class . 

I Stage 3 

Western press; 

Media serve 
public, Free 
communication; 

Political 
pluralism; 

Economic success, 
Well-educated 
people. 

17 

The keeping growth 
of middle class. 

control over media directly and use media to promote political 

agendas. 

These efforts need time and patience . The goals of 

development cannot be accomplished quickly, not only because 

they are expensive and difficult, but also because they 

require a large degree of human change. 23 

As modernization occurs, the nation begins moving toward 

the second stage of development. In this stage, a middle 

class has increased in size and influence within society. 

They are better-educated, moderate, like novelty, and serve as 

stable followers. In Schramm's words: 

23 Ibid. 



18 

Innovation calls for a number of "middleman" roles: 
persons who can perform in both traditional and 
modern cultures, persons who can transmit modern 
culture and technology to people who have grown up 
in traditional values and beliefs, propagandists 
and agitators for national development, and the 
like. 24 

This period of transition is one where the press is 

likely to move toward the press philosophy called 

"developmental" by Hach ten. 25 Members of the middle class 

start to assert their rights to participate in the debate and 

decisions about national issues. They not only ask for fresh, 

objective, and adequate information about the nation and the 

world, but they push for a more liberal philosophy of media 

control. 

If the process is to continue, government permits the 

growth of political pluralism and gives up control over mass 

media. The middle class urges free expression in 

communication, open elections in the political revolution, and 

human rights for all people of society. The growth of a 

middle class fosters the development of a two-way 

communication system instead of the older system that carried 

information from elites to masses. Gradually, effective 

communication arouses people's aspiration to participate more 

2 4 Ibid., 30. 

25 Hachten, The World News Prism, 61-76 . 



19 

fully in national development. People contribute their 

knowledge and thoughts through the many channels of 

communication throughout the country. Human resources are 

mobilized rapidly by the newly emerging communication systems. 

Media serve people instead of the government and media 

stands for neutrality and accuracy. The change of press 

philosophy is toward that of the "Western" theory described by 

Hach ten. 26 

This model is a likely description of developing nations, 

where press philosophy moves from the authoritarian to the 

developmental, then to the Western press model. 

not e v ery country fits this model perfectly . 

wrote, 

Of course, 

As Schramm 

At any given time, one factor may be growing up 
faster than others, but over the long run these 
developments even out, so that when a country has 
approached a relatively high stage of mass media 
development we can be quite sure that its per 
capita income, its proportion of people in cities, 
its percentage of literates, its industrial 
products, and its proportion of children in school 
are also relatively high. 

And when we find a country where income, 
urbanization, literacy, industrialization, school 
attendance, and other social factors are relatively 
high, then we can be quite confident that the 

26 Ibid. 



20 

number of radio receivers, the circulation of 
newspapers, and the flow of information through the 
country will also be high. 27 

27 Schramm, "Communication and Change, " 7. 



CHAPTER 3 

RESEARCH METHODS 

21 

Taiwan was selected as a case study to explore the 

relationship between national development and the evolution of 

a free press. The research methods used in this project 

include a library research to produce a brief history of 

Taiwan, exploratory interviews with leading media scholars and 

professionals, and in-depth interviews with majors editors of 

two selected newspapers, China Times and Central Daily. The 

project concludes with quantitative comparisons of published 

data about the media in Taiwan before and after martial law 

was removed in 1987. 

Exploratory Interviews 

To collect necessary information, a series of exploratory 

interviews were conducted in Taipei. Questions for the 

interviews pertain the transition process of mass media in the 

context of national development in Taiwan. The intent of 

conducting these interviews was to see if media scholars and 

professionals agreed with Schramm's 1964 model that social 

prosperity is a key for mass media development, and whether 

Hachten's (1981) model can be used to describe the evolution 

of the press in Taiwan. For the case study, two newspapers, 

China Times and Central Daily, were selected. The newspapers 



22 

represent two distinctive examples within Taiwan. Central 

Daily is owned by the KMT, the ruling party of Taiwan. 

Central Daily has been the official newspaper of the 

government and once enjoyed high status and reputation. China 

Times is privately owned and has became a market-driven 

newspaper in a new climate of political openness. The 

professionals chosen for these interviews are not only leaders 

of mass media of Taiwan but also the best witnesses to the 

transformation of media after 1987. These professionals are 

listed below: 

From academe, the participants were: 

• Flora Chin-Hwa Chang, Acting Chair, Graduate Institute 
of Journalism, National Taiwan University. 

• Ven-Hwei Lo, Professor & Head, Department of 
Journalism, Graduate School of Journalism, College of 
Communication, National Chengchi University. 

• Shih-Min Chen, Professor, Department of Journalism, 
Graduate School of Journalism, College of 
Communication, National Chengchi University. 

From broadcasting, the participants were: 

• Ssu-Tuan Li, Director, News Department, Taiwan 
Television. 

• Ping Chang, Consultant, Taiwan Public Television. 

• Wen-Jeng Lin, Assistant Editor, News Department, 
Super Cable Television. 



23 

From print, the participants were: 

• Chao-Sung Huang, Director, China Times. 

• Philip Wuanta Chen, Deputy Editor-In-Chief, China 
Times. 

• Fred Wang, Ex-Deputy Director, Consultant, Central 
Daily. 

• Robert W. S. Jiang, Deputy Editor-In-Chief, Central 
Daily. 

From government, the participants were: 

1995. 

• Chong-Jen Hung, Deputy Director of Radio & Television 
Affairs Department, Government Information Office. 

• Ming-Hsiung Liang, Branch Director, Publishing 
Affairs Department, Government Information Offices. 

• David Y. Cheng, Commissioner, Fair Trade Commission, 
The Executive Yuan, Republic of China. 

The exploratory interviews were conducted in December 

Each person was contacted by telephone to arrange the 

time and place for the interview. All agreed to participate 

and interviews were conducted in their offices. The 

interviews were conducted in Chinese and recorded for later 

translation into English. 

In-depth Interviews 

Follow-up interviews were conducted in March 1996. It 

was decided to conduct these interviews to explore the 

changing role of the press following Hachten's model of press 

philosophies. The interviews were limited to two specific 



24 

newspapers (China Times and Central Daily) since the print 

industry seems to have responded most quickly to the change in 

political openness. Broadcasting is still partly dominated by 

government ownership and has changed more slowly. 

The chief editors of each newspaper agreed to an in-depth 

interview. In order to have more observations, three media 

scholars from Taiwan were also invited to participate. As 

before, the interviews were conducted in the offices of the 

editors and professors. Interviewees read questions in 

English and answered in Chinese. All interviews were recorded 

for later translation into English. 

From print, the participants were: 

• Chao-Sung Huang, Director, China Times. 

• Philip Wuanta Chen, Deputy Editor-In-Chief, China 
Times. 

• Fred Wang, Ex-Deputy Director & Consultant, Central 
Daily. 

• Robert W. S . Jiang, Deputy Editor-In-Chief , Central 
Daily. 

From academe, the participants were: 

• Flora Chin-Hwa Chang, Acting Chair, Graduate Institute 
of Journalism, National Taiwan University. 

• Ven-Hwei Lo, Professor & Head, Department of 
Journalism, Graduate School of Journalism, College 
of Communication, National Chengchi University. 

• Shih-Min Chen, Professor, Department of Journalism, 
Graduate School of Journalism, College of 
Communication, National Chengchi University. 



25 

For the in-depth interviews, the questions focus on the 

role of press within Taiwan. The relationship between the two 

papers and with government, society, and people were also 

explored. Each interview schedule consisted of fourteen 

primary questions, and these are listed in Appendix A. 

Quantitative Comparisons 

The study will conclude with a summary of quantitative 

comparisons of mass media before and after martial law was 

lifted in 1987. The quantitative data include changes in the 

numbers of permits, pages, and circulations of newspapers. 

Changes in the content of newspapers and the advertising 

market are also discussed. 



CHAPTER 4 

BACKGROUND 

A Brief History of Taiwan 

26 

Though most people know about Taiwan's miracle economic 

development, relatively few are aware of its progress toward 

political democracy and a free press. Some still think of 

Taiwan politically as an authoritarian dictatorship. Some even 

suggest that there is a "revolution gap" because political 

change has not accompanied economic success. The fact is, 

however, that the pace of Taiwan's political modernization, 

democracy, and evolution of a free press over the past decade 

has outpaced that of any other nation in the world. 28 

Taiwan is located on the west side of the Pacific basin, 

about 120 miles off the east coast of China. The geographic 

location is important because Taiwan lies in the center of the 

islands of East Asia, which includes Japan, Taiwan and Peng­

Hu, and the Philippines. 29 Forty years ago, Taiwan had a high 

population density (several times higher than either Japan or 

China), virtually no natural resources, scarce investment 

28 John F. Copper, "Political Reform in Taiwan - the 
Road to Democracy," Vital Speech of the Day 55 (Spring 
1989): 394-396. 

29 Kuo-Hsiang Chen, and Ping Chu, Newspaper Evolution 
in Taiwan for Forty Years (Taiwan: Independent Evening, 
1987), 3-14. 



27 

capital, little industry, and high military expenditures 

because it was in a state war with mainland China. 30 

Taiwan is comparable in size to the combined area of 

Maryland and Delaware. The island and its people became part 

of the Chinese Empire in 143 0. Today, the population of 

Taiwan is almost one hundred percent Chinese. 31 

During the 16th and 17th centuries, European powers used 

modern technology of navigation to colonize many islands and 

nations of the Pacific. When Portuguese explorers discovered 

Taiwan then christened the place "Ilha Formosa" or "beautiful 

island." Since then, Taiwan has drawn attention from many 

colonial countries, including Portugal, Spain, Netherlands, 

France, and England in Europe, and Japan in Asia. 

Throughout Taiwan's modern history, the people of Taiwan 

have lived under the treat of war. Although European 

colonialism spread into Taiwan, the colonial powers could not 

fully dominate the island. By the end of 17th century , the 

powerful Manchus of mainland China established the Chiang 

dynasty, reconquered the island, and returned it to the 

empire. The island prospered under the relative opulence of 

3° Copper, "Political Reform in Taiwan," 394-396. 

31 John Vanden Heuvel and Everette E. Dennis, The 
Unfolding Lotus: East Asia ' s Changing Media (New York: The 
Freedom Forum Media Studies Center, 1993), 41-53. 



28 

the Manchus. Eventually, the Ch'ing dynasty was weakened by 

attacks from the European powers in the 1800's. Taiwan became 

a victim of the war. 

Chinese rule of Taiwan finally ended in 1895 when the 

Manchus lost a one-sided war and ceded Taiwan as part of the 

indemnity to Japan. Afterward, Taiwan"s people suffered under 

the cruel control of the Japanese government. Japan tried to 

assimilate Taiwan into the Japanese empire. They made many 

important improvements, such as traffic infrastructure and 

hydroelectric plants, and introduced other technological 

advances. However, the Japanese would not tolerate the 

island's language and culture, and they destroyed them. 32 When 

Japan was defeated in World War II, Taiwan reverted to Chinese 

control in 1945 . 

China was governed by Chiang Kai-Sheck and the KMT. 

Chiang , at that time, China's hard-line military leader and 

Dr. Sun's successor, had become prominent in the KMT in 1923 

and president in 1928. Chiang and the Chinese Nationalist 

authorities sent troops and administrators under Y. Chen to 

the island. Their inept, corrupt , and oppressive rule, 

however, led to a bloody crackdown in 1947 that continues to 

sour relations between the Nationalist "mainlanders" and 

32 Heuvel and Dennis, The Unfolding Lotus, 41 - 53. 



29 

indigenous Taiwanese. 33 The most bitter but impressive memory 

in the minds of many Taiwanese was the "2-28 Incident". This 

refers to Feb. 28, 1947, a day the Taiwanese rioted to show 

dissatisfaction and disappointment with the Chinese 

mainlanders. 34 The riots began when Chinese officers demanded 

cigarettes from an old lady at a cigarette booth. The 

officers were on duty to check for illegal cigarettes. When 

the lady refused, the officers hit her with a gun. An angry 

crowd of Taiwanese gathered, and the officers started shooting 

to drive them away. One person was shot at that time. 

The next day, Feb. 29, the mob went to the Administration 

Office to protest the shooting, but they were turned away. 

Rioting broke out again. Chiang's troops, eager to 

consolidate their power over Taiwan, went on a virtual 

rampage. 35 The incident became an unsolved pain that branded 

every Taiwanese. This incident could never be discussed in 

the mass media until recently, when the media became free of 

government control. 

33 Robert G. Sutter, "Taiwan Rising," Current History 
93 (September 1994): 281-285. 

3 4 Heuvel and Dennis, The Unfolding Lotus, 41-53. 

35 Chen and Chu, Newspaper Evolution in Taiwan, 25-40. 



30 

The KMT Moves to Taiwan 

During World War II, when Japan attacked China, 

President Chiang turned to the Communist leader Mao Tse-Tung 

for help in defeating the Japanese. Chiang and Mao cooperated 

during the war, but after Japan was defeated, Mao moved to 

take over Chiang's government. Mao's strategy was to utilize 

30 percent of his army to fight Japan and 70 percent to oppose 

Chiang. 36 After 1945, with the common enemy gone, the cleavage 

that ran through the country was laid bare, ans the Communists 

and Nationalists fought each other in a full-scale civil war. 

Mao and the Communists emerged as the victors in the great 

upheaval, and Chiang, with about 2 million of his army, 

officials , and supporters, left the mainland and established 

a government in exile under the Kuomintang (KMT, Nationalist 

Party) on the island of Taiwan . 37 

Chiang created a provisional government in Taiwan in 1949 

and rejected all suggestions for democratic elections or the 

formation of political parties. In his eyes, these limits on 

political dissent were needed to ensure stability and fend off 

36 Modern History of ROC, (Taiwan: Education 
Administration [1985]). 

37 Heuvel and Dennis, The Unfolding Lotus, 41-53. 



31 

Communist subversion. 38 Chiang insisted that the KMT 

represented the legitimate government of China. He believed 

he would one day recover the mainland and restore his ruling 

party. He insisted and emphasized on the "three Nos" toward 

Chinese Communists - that is, "no contact, no negotiation, and 

no compromise. 113 9 

Under an emergency degree, Chiang imposed Martial Law in 

Taiwan in 1949, resulting in a continuously severe 

i nterference and tight controls over mass media . Although 

Taiwan's 1947 Constitution provided for freedom of speech, 

teaching, writing, and publication, this freedom was 

effectively denied during most of the martial law years. 

In 1951, a news ban was imposed on newspaper to tighten 

the g overnment's control over licenses to publish, the number 

of printed pages, amount of paper, and the price. 40 Ada Ong, 

assistant publisher of the China News, said, "Many papers 

operated at a loss but remained in business because of the 

valuable publishing licenses they owned. " 41 

38 Kuldip R. Rampal, "Press and Political 
Liberalization in Taiwan," Journalism Quarterly 71 (Autumn 
1994): 637-648. 

648 . 

39 Heuvel and Dennis, The Unfolding Lotus, 41-53. 

4° Chen and Chu, Newspaper Evolution in Taiwan, 54-103. 

4 1 Rampal, "Press and Political Liberalization," 637-



32 

Media in Taiwan 

During the period of martial law (1949-1987), China Times 

and United Daily were two giant, well-established dailies in 

Taiwan. They shared over two-thirds of the market. The rest 

of the market belonged to 29 other small presses. Several 

publishers and officials of privately owned newspapers were 

KMT members or important figures of KMT. The publishers of 

China Times and United Dailies, for example, are long-standing 

members of the Central Committee of KMT. In addition, all 

newspaper and magazines not associated with the KMT were also 

censored. 42 

Broadcasting facilities were also government - supervised, 

whether they were a private or government operation. The 

country had three television channels which were operated by 

government-owned networks. The three networks are Taiwan 

Television Enterprise (TTV), China Television Company (CTV), 

and China Television System (CTS), which are semiprivate with 

a government affiliation and tied to the KMT Party. 

Other forms of media were also controlled by government. 

For example, of the thirty-three radio broadcasting companies 

in the Taiwan area, five were operated by the military, seven 

were operated by various government agencies, and twenty-one 

42 Heuvel and Dennis, The Unfolding Lotus, 47-49 . 



33 

were private 43
• According to The Freedom House surveys, 

Taiwan ' s television network remained pro-government in their 

news and public affairs programming. Both radio and 

television were used to promote only the views of the KMT. 

This continued until opposition political parties were 

legalized in 1989. 44 

Magazines were either pro-government or pro - KMT. 

However, there were some "outside the party" magazines which 

printed dissident articles , often putting editors and 

publishers at risk of government prosecution. The media, 

therefore, acted very cautiously. Any writing and 

interviewing about the Chinese Communist Party, long the 

avowed enemy of the Kuomintang, was handled with delicacy. 45 

The martial law go v ernment also prevented the creation of 

independent mass communication systems, giving the KMT Party 

an effective communication monopoly. Under the consideration 

of national security, the ownership of the telegraph bureau 

was controlled by the government. 

43 Rampal, "Press and Political Liberalization," 637-
648 . 

44 Ibid. 

45 Heuvel and Dennis, The Unfolding Lotus, 43-48. 



34 

The Lifting of Martial Law 

Martial law ended in Taiwan in 1987 on orders of Chiang 

Chin-Kuo, the son of Chiang Kai-Sheck. Two other restraints 

on the press were subsequently removed: A thirty eight year 

old news ban was lifted in January 1988, and the Temporary 

Provision Law was repealed by President Lee Teng-Hui on May 1, 

1991. The temporary Provision Law was appended to Taiwan's 

Cons ti tut ion in 1948, and it expanded the powers of the 

president by significantly increasing his ability to limit 

freedom of press and speech. 46 With the lifting of martial law 

and the removal of the two restraints, Taiwan's media moved 

int o a new era of pre ss freed om. 

Chiang Ching - Kuo, who was more democratically minded than 

hi s father, Chiang Kai Shek, became president of Taiwan in 

March 1978. He revoked the martial law and did not suppress 

the Democratic Progressive Party (DPP) when it was formed 

illegally in 1986. The younger Chiang told his people a few 

months before his death in January 1988 that the time had come 

to move into a new era of openness and democracy. 47 

The current president, Lee Teng-Hui, has initiated 

several reforms to carry out younger Chiang's will for a 

46 Rampal, "Press and Political Liberalization," 639-
648. 

47 Ibid . 



35 

constitutional democracy. These include legalization of the 

DPP to allow a competitive two-party system and termination of 

the "Temporary Provision." Moreover, President Lee called for 

the retirement of senior legislators in office, on grounds 

they were elected from mainland constituencies in 1947. He 

also called for new local and national elections, revamping of 

the legislature to ensure a system of checks and balances, 

independence of the judiciary, and autonomy of local 

governments. In 1988 a native Taiwanese (Lee Teng-Hui) became 

chairman of the KMT, and Taiwanese formed a majority of his 

Cabinet. 

Free expression has been growing gradually since 1987. 

Editors are no longer willing to be partisans of the 

government, a political party, or the army. Journalists now 

have great latitude to report on any topic in which they and 

the public are interested. The media's new openness tends to 

break taboos and create a forum for public discussion, 

especially on some sensitive topics. For example, they now 

discuss Taiwan's independence, the 2-28 incident, anti-KMT 

views, and pro-Communist Party beliefs. 

The liberalization of laws governing broadcasting has 

been equally moving forward. The old regime's ban on new 

radio and television stations was lifted. The Government 



36 

Information Office has drafted a new set of laws to cover the 

new media environment. 

Political Liberalization and Press Freedom 

A Taiwanese scholar has written that "freedom of the 

press would not have materialized if the government of Taiwan 

and the society as a whole had not started the process of 

democratization. 1148 Freedom of communication in Taiwan is 

attributed to political openness and democratization. 

Economic success has been an important prerequisite to 

political participation and press freedom. 

The turning point in Taiwan's political modernization 

probably occurred in 1979. The nation was shocked when the 

Carter Administration broke diplomatic relations with Taiwan 

and moved the U.S. embassy to Beijing. 49 Taiwan's 

international standing declined drastically. Opposition 

politicians charged that the government had not done enough to 

prevent the event, but when they became violent, the 

Taiwanese people refused to Join the opposition protest 

movement. This was a lesson for both sides. The government 

learned that it must push reforms, especially democracy, even 

48 Ning-Sheng Chen, "Democratization and Mass Media 
Policy Change in Taiwan: 1949-1990," Communication Culture 
(Summer 1994): 122-123. 

49 Copper, "Political Reform in Taiwan," 394-396. 



farther and faster. 

37 

The opposition learned that the people 

wanted reform; not revolution. 50 

50 Ibid. 



CHAPTER 5 

RESULTS 

Exploratory Interviews 

38 

Improvement in economic conditions of Taiwan produced a 

middle class who are wealthy, well-educated, and aware. This 

group values stability on the island and wants ongoing 

improvement and progress. These people have contributed to 

economic prosperity, and they urge government toward greater 

democracy. The notable event in the transformation from 

authoritarian government to democracy in Taiwan was the 

lifting of martial law in 1987. 

Single-party rule and a government-controlled press 

system existed under the shadow of martial law for nearly 

forty years. There were thirty-one newspapers during the 

period of martial law, half published by the government or the 

military, and they were all limited to 12 pages per issue. A 

study by Gunther, Hong and Rodriquez (1994) compared Korea, 

Taiwan, and the Philippines, and found that Taiwan ranked as 

the last place in freedom of the press. 51 

51 Albert C. Gunther, Yah-Huei Hong, and Lulu 
Rodriquez, "Balancing Trust in Media and Trust in Government 
During Political Change in Taiwan", Journalism Quarterly 71 
(Autumn 1994): 628-636. 



39 

However, 1987 saw breakthrough developments in Taiwan. 

Martial law ended, and several rival political parties were 

allowed to be formed. On January 1988, the government removed 

its ban on newspapers. Print media found themselves 

relatively free from government's control and supervision. As 

a result, the seeds of multi-party system and a free press 

were sown. 

To explore the changes brought by the lifting of martial 

law, I interviewed eleven media leaders and scholars of 

Taiwan. These are mass media professionals from academe, 

broadcasting, print, and government. At issue is the nature 

of the transformation in Taiwan. All interviews are 

summarized as below: 

Academic Participants 

Flora Chin-Hwa Chang, 
Acting Chair, 
Graduate Institute of Journalism, 
National Taiwan University. 

"Both economic and political pluralism are the catalysts 

for communication development within a nation. Economic 

progress is the sufficient factor for free communication. 

Without prosperity, a robust, free press wouldn't be 

successful. But there are others elements that need to move 

forward together, such as education, people's attitudes, and 



40 

the social stability. Moreover, the powerful leader (role 

model) loses his control as society changes. 

"The characteristics of the free press in Taiwan are more 

pages, more information, more discussions, more criticism, and 

more consumer news. However, the quality of the press is 

dropping because journalists are not well-trained, 

professional, ethical, and disciplined. 

"Central Daily is the most right-wing newspaper. It is 

KMT's megaphone, and it defends the KMT strongly. China Times 

s eemed to be more serious in dealing with news than United 

Daily. China Times has been the most diversified, objective, 

and supportive of a multi-party system since the news ban was 

removed. They allow all kind of news content including the 

issues of Taiwan's independence, opposition parties, and 

criticism of the KMT. 

"Editorial policy of newspapers depended on the 

director's political principle. When the director's political 

view is changed, the newspaper's tone changed, also . " 

Broadcasting participants 

Ssu-Tuan Li, 
Manager of News Department, 
Taiwan TV . 

"The most important thing for considering communication 

development is technology. A good economy supports technology 



41 

development. Therefore, Li's notion is that education, 

economic growth, and social stability, produce more free flow 

of information and communication development. 

"The president, Chiang, Chin-Kuo, made the decision to 

remove martial law. It was his own decision because Taiwan 

was still controlled under his authorization. The obvious 

pressures to Chiang, Chin-Kuo were from the people of Taiwan 

and the international community of nations. 

"Government's monopoly could not resist technology. For 

example, cable television has existed in Taiwan for a long 

time. Cable survived as underground medium because the 

government announced that cable television was illegal. After 

all, the government allowed cable television to grow after 

other media were released from martial law restrictions. 

There is a point that needs to be cleared, however; cable 

television ' s openness is not itself related to martial law. 

"Taiwan has changed a lot. Not only the substance of 

Taiwan has altered, but also people's spirits. Before the 

martial law was lifted, there were many factors that could 

block the development of free communication, such as political 

burden, pressure from interested groups, over cautious media, 

and some unfair laws. 

"The quality of cable television is not good so far. The 

numbers of cable television subscribers have risen rapidly, 



but not the quality . 

qualified personnel. 

42 

The most important reason is lack of 

However, the quality of the three 

largest broadcast television stations have improved." 

Ping Chang, 
Consultant, 
Taiwan Public TV. 

"Economic growth assists the development of a national 

communication system. Once a society is prosperous, people 

demand access to more information and better communication 

systems. Media is one of the most important tools for creating 

solidarity power of a nation . 

"The one of the most powerful factors for the nation's 

change is "pan-political." In the past, everybody looked at 

every restriction as political persecution. After martial law 

was lifted, the whole society changed. One of these changes 

was the generation of a multi-party political system. 

"In the new environment of openness, print media 

responded more quickly than electronic media did. There are 

reasons for this. a. Free press is one of the Constitutional 

rights; b. The group of vested interests would not give up 

the exclusive privilege of owning licenses; c. Technology of 

electronic media was too expensive; and there was a domination 

of electronic media through government and KMT ownership. 



43 

"Electronic media become more pluralistic after the army 

updated their equipment and released more broadcast channels 

for public use. The growth of a middle class created more 

markets for independence television, and the increased 

presence of underground cable television provided more 

diversity of programs. 

"The openness of electronic media might seem to have been 

forced on government. However, the fact was not like that. 

The point was that the government needed to find more capacity 

or channels and also to consider the level of market demand 

before opening the market. After restrictions on electronic 

media were lifted, they over flowed in the market. As the 

result, the quality dropped, especially in cable Television, 

where the growth rate was almost 60-70 percent. 

"The openness of mass media ought to help bond the 

outside party power with government's (KMT) policy. Both 

political parties are willing to work together to change the 

nation. The climate of openness created a big space for 

media's development. It also caused a "passion" period in 

which all media had an incredible growth. But after the 

passion, the result is that strong media become stronger and 

the weak ones got weaker. 

"So far, there is no regulation for press because the 

right of free press comes from constitutional law. However, 



44 

the government still has some control over electronic media 

that use government owned channels. The government doesn't 

like to take responsibility for tighter regulation because 

part of the people oppose it aggressively." 

Wen-Jeng Lin, 
Assignment Editor of News Department, 
Super TV . 

"Economic development is one of the important factors for 

communication development, but it is not a necessary one. 

Today is the dawn of the information age. 

ignore this fact. 

People can not 

"Before the lifting of martial law, media relied on an 

inflexible source of information, where the content of 

information was distorted and unitary. News was a government 

monopoly. 

"After 1987, different kinds of newspapers appeared 

rapidly. Moreover, the content become more diverse and 

included every kind of information to satisfy readers' needs. 

But each newspaper still has its own preference and approach . 

Political bias still exists among the newspapers. For 

example, China Times tends to be pro-KMT and Unite Daily tends 

to be pro-New Party. 

"In the past, these two giant newspapers and the KMT have 

depended on each other - that is, newspapers talked for the 



45 

KMT, and the KMT kept the news ban to control market 

competition, a benefit to the two newspapers. But now the two 

biggest newspapers are strong and stable, and they need to 

become market-oriented to keep readers. The tone of pro-KMT 

is not popular anymore. 

"The circulation of the KMT owned Central Daily has been 

decreasing . In fact, division of opinions within the KMT 

contributes to its unstable situation affects Central Daily. 

Central Daily did not catch the speed of change in the market 

because it needs to consider the KMT's political needs. The 

KMT newspaper could not keep the readers, whether they were 

KMT f o llowers or opponents of the KMT. 

"The economic structure in Taiwan is composed by capital 

and labor. In the developing stage, the main economic 

direction is exporting that depends on small enterprises and 

family handicrafts. Most of them belong to the middle class. 

There is not a big gap between rich and poor of this island, 

but the middle class of Taiwan tend to support the party 

pluralism. KMT seems to lose the middle class but holds on to 

large business and main stream banking. 

"After the martial law was removed, the content of media 

is more flexible but the quality is decreasing. The market of 

electronic media is very competitive because of satellites and 



46 

the growth of cable Television. Broadcast television has been 

challenged. 

"There is a strong interaction between economy and 

information. Before 1987, media operating were set by the 

KMT. However, the present rule is based by the free market. 

"In the past, government policy was restrictive in 

information but not economy. But when economic growth reached 

a certain stage, people wanted more democracy. Moreover, 

Taiwan has been an exporting country that competes overseas 

and stays in contact with other nations. Taiwanese, 

therefore, are very anxious for change. Finally, the power of 

the students who study overseas and come back to contribute in 

Taiwan cannot be ignored." 

Print participants 

Chao-Sung Huang, 
Director, 
China Times. 

"Real democracy and free media in Taiwan has happened 

after 1987. If the government did not apply political 

pressure on the media environment, the free flow information 

stage really should have come earlier. 

"The government made the decision to open the social and 

political climate because the second generation of the middle 

class had developed and could not be pressed as before. The 



47 

government understood that the continuous oppression would 

about turbulence in society. 

been changed. 

As the result, the nation has 

"There are two main difference after 1987. First, 

newspaper circulation decreased because people only need to 

read one newspaper to get information. Before, people used to 

read more than one newspaper in order to compare the news 

content and get the truth. Secondly, newspapers have enjoyed 

the freedom to be journalists, but the need for social 

responsibility also becomes more important. 

"The liberalization of media is a big challenge for the 

communication system. The market became more and more 

competitive, and financial, advanced technology, and humans 

resources also needed to be improved. After the news ban was 

removed, the capacity of free journalism and the amount of 

information expanded very rapidly. China Times, for instance, 

has seventy blocks on each newspaper and totally eight hundred 

thousand characters. The pages has been up to 52-64 pages now 

compared with 12 pages before 1987. 

"Chiang Chin-Kuo is the person who leads Taiwan to 

democratize . He had released the power and removed martial 

law before he died. The leader could be described as a 

silkworm of spring that contributed itself completely before 

its death. 



48 

"The media have played a significant role in this decade. 

Not only have the media reported the whole transition of 

society entirely, they also contributed to the democratic 

growth of Taiwan. For instance, the penetration demands of 

the labor and farmers' movements might have caused a 

revolution many years ago, but China Times has reported the 

stories and analyzed the situations of both capital and labor 

in detail. Gradually, people have shifted their attention to 

the legal process as opposed to demonstrations. If the 

newspaper tried to encourage social movements and revolutions, 

readership would be very low. By contrast, when the paper 

emphasizes on discussions and analyses of issues, the 

newspaper can be very helpful for managing a nation. Another 

example is that China Times has carried over 100 articles that 

promoted the reelection of Congress during the transitional 

period of Taiwan. From this point of view, therefore, it is 

not hard to understand that liberalization of media is 

strongly related with Taiwan's democratic progress. 

"No matter whether before or after 1987, China Times has 

always tended to encourage and lead Taiwan into a society of 

better life and stabilization. The publisher only offers his 

opinion to editors and lets editors do their jobs . They 

respect the marketing approach and find the balance between 

public interest and professional journalism." 



Philip W. Chen, 
Deputy Editor-Chief, 
China Times. 

49 

"China Times has improved the hardware equipment for 

writing, editing, and printing newspapers very efficiently. 

Electronic newspapers have been posted on the Internet, and 

each journalist of China Times has a personal notebook 

computer for their reporting . Cross media cooperation is 

ongoing, and this is seen in the development of electronic 

newspapers. 

"The president of China Times does not interfere the 

professional of news. The all sensitive issues are free to 

discu s s." 

Fred Wang, 
Ex - Deputy Director and Consultant, 
Central Daily News. 

"The circulation of Central Daily has been decreasing. 

The KMT background of this newspaper has become a complex 

burden that caused Central Daily to lose their professionalism 

and credibility. A partisanship newspaper has no financial 

problems, as long as its a good partisan (KMT supporter). The 

director is assigned by the KMT and has to be very loyal in 

order to get higher and higher promotions. 

"Before the news ban was removed, all newspapers were 

under restrictions. Central Daily, however, has stayed more 



50 

conservative when the rest of newspapers moved into the new 

age of press freedom after 1987. Central Daily is probably 

one of few newspapers that still completely support KMT's 

policies unconditionally. Therefore, the newspaper is also 

often used by some upper officers of the KMT for personal 

political benefit. 

very obvious . 

The political burdens on the paper are 

"For Central Daily, professional journalists are limited. 

Attrition among journalists has been up to 75 percent . The 

newspaper finds it hard to keep good journalists. Another 

important risk for Central Daily is that inconsistent training 

has caused an ability gap for professional and social 

relationships among journalists. 

"Moreover, it is popular to recruit talents from other 

places among the media environment after 1987, and the 

phenomena has caused an overflow of journalists (or 

professional communicators) for some media and a shortage for 

the rest of them. 

"In fact, the media entered turbulent stage since the 

martial law was lifted. The most serious issue is that news 

reporting and criticism are not distinguishable. Some 

journalists add their own opinion or emotion into their news 

reports. And some newspapers overstate and exaggerate news in 



51 

order to be attractive. Thus, they are criticized as creating 

disorder in society by scholars. 

"Central Daily needs to establish a better system of 

experienced journalists in order to jump the partisanship and 

being professional. 

"Taiwan hasn't had neutral newspapers so far. Each 

newspaper has its editorial policy that reflects the views of 

the paper's publishers. 

politically right of center. 

For example, United Daily is 

It harshly attacks the DPP's 

proposals for independence. The China Times, by contrast, has 

looked more favorably on proposals for an generally 

independent m • .laiwan, although it does not espouse the DPP's 

positions." 

Robert Jiang, 
Deputy Editor-In-Chief, 
Central Daily News 

"Central Daily has been declining since 1970s. The paper 

was very popular because of its history, quality, monopoly, 

and people's respect. When society changed, the different 

voices of plural parties and publics formed an opposition to 

government, and Central Daily also. 

"Most newspapers moved toward diversity in their 

reporting in order to compete with others in the market, but 

not Central Daily. The paper continued its role as protector 



52 

and interpreter of KMT's policies. Central Daily has lost its 

objectivity and credibility as a result. Circulation and the 

income of the paper also dropped. Journalists of the 

newspaper did not receive the same amount of respect as 

before. 

"Removing martial law was part of the process of national 

development. When economic growth reaches a certain level, 

more open communications will happen. There is a strong 

interaction, however, between factors of economy and politics. 

Therefore, free media will accompany a successful economy and 

political pluralism. The editorial policy of Central Daily 

changes with KMT's policy. For instance, the paper tended to 

strongly criticize the idea of lifting martial law before 

martial law was removed, but later on, the paper started to 

eulogize KMT's benevolent administration after lifting martial 

law. As a matter of fact, even Central Daily has trouble 

understanding KMT's ideas at times, and they just follow what 

KMT does. 

"It is a hard time for Central Daily. But the paper has 

been changed gradually. The tone of opposing viewpoint has 

been allowed in the newspaper. The market has been very 

competitive since the news ban was removed. Readers, however, 

still choose the large newspapers. 



53 

"The demand of journalists is greater than before. Thus, 

quality of reporters cannot be the first consideration for a 

newspaper. Many journalists are young, non-experienced, and 

unprofessional. And they change jobs often. 

"Recently, the circulation of Central Daily increased 

largely, because there are over one hundred fifteen thousand 

free copies send to the regional leaders of KMT. The deficit 

of Central Daily is nearly 10 million new dollars each year." 

Government participants 

Chong-Jen Hung, Deputy Director, 
Radio & Television Affairs Department, 
Government Information Office. 

"The economic factor is not the most important 

contributor to the development of open communication systems. 

Improvements in technology and Chiang Chin-Kuo's policy 

decision are also significant elements in the changes to 

Taiwan's media climate. Thus, these factors are inter-

related. 

"The channels of electronic media belonged to the army 

and the government ( or KMT) In 1959, the Ministry of 

Communication announced its decision to manage the all 

broadcast channels. Recently, the army and the government 

have released some channels for privately owned or outside 

party owned media and redistributed the information resource. 



54 

The plan has been implemented gradually in seven stages since 

1992. 

"Taiwan's cable Television has been developing since 

1969. The main reason was that the broadcast TV could not 

deliver good signals for people living in rural or mountain 

areas. Cable Television became popular because of better 

quality of its signals. Later, some businessmen bought 

Japanese programs such as wrestling to show on cable TV. And 

cable television routinely relayed the programming of the 

three licensed broadcast stations. 

cable to be illegal and banned it. 

The government declared 

However, the government 

sent observers overseas to learn and after ten years of 

research, the decision was made to develop cable technology. 

"Regulation of electronic media has also been loosened. 

There is no pre-inspection of television programs now. 

television networks are very good at self-Broadcast 

regulating. For continuous business, television programs 

should be high quality and competitive. 

"The development of free communication in Taiwan seems 

like an "invisible revolution". It is efficient. For 

instance, cable television development was implemented within 

three years, which would have been done in 40-50 years in 

other countries." 



Ming-Hsiung Liang, 
Branch Director of Publishing Affairs Department, 
Government Information Office. 

55 

"The change to Taiwan can be attributed to progress of 

the whole environment: the internationalization and 

democratizing of the island, people's participation , and an 

enlightened attitude of its ruler." 

David Y . Cheng, 
Commissioner, Fair Trade Commission, 
The Executive Yuan, Republic of China. 

"Certainly, economic growth generated good conditi ons for 

the transition of Taiwanese society . It increased the size of 

a middle class that became a source of stability within the 

nation. These people desire change . There are several 

characteristics that describe these people: 

a. They prefer to participate in the decision-making of 

the nation; 

b. they want to be a strong majority; and 

c. they want an orderly and progressive society, but not 

revolution. 

"The power of middle class should be regarded as a new 

life force in society. Their voices can not be ignored . 

"People's thoughts and behaviors could not be contributed 

by certain frame anymore. The changes look like an "overall 

emancipation" within the society." 



56 

In-Depth Interview 

The second set of interviews was conducted in March 1996 

in Taipei. The purpose was to probe in-depth the changes 

specifically affecting two newspapers of Taiwan, Central Daily 

and China Times. Central Daily is owned by the KMT, Taiwan's 

ruling party, and regarded as an organ of the government. 

China Times, privately owned, has been considered to be an 

independent newspaper in Taiwan, especially after the martial 

law ended in 1987. The participants of the in-depth 

interviews include the leading editors of Central Daily and 

China Times and three Taiwanese scholars of mass media. There 

are fourteen specific questions for this interview (see 

Research Methods, Chapter 3, pp . 21). 

In this interview the interest focused on the role of 

press within the nation and the shifting relationships among 

press and government, society, and people. Interviews were 

tape recorded, translated in English and are summarized below. 

Ql. How has the role of the press in Taiwan changed? What was 
the role before 1987? after 1987? What do you think the 
most significant difference? 



57 

Lo Ven-Hwei 
Professor & Head, Department of Journalism 
Graduate School of Journalism, College of Communication, 
National Chengchi University 

"The publishers of press usually had a close relationship 

with the government. By that relationship, the newspapers 

could enjoy some privileges, but they also were controlled by 

the government. 

"Privately owned newspapers have changed significantly 

since 1987. Even though they were only government propaganda 

and people's educators under KMT authorization, they realized 

that the best way to attract people was objective reporting, 

watching government, and criticizing politics after all . The 

most important roles of press now are to transmit information, 

explain, and analyze. Public opinion is very important today. 

However, government controlled newspapers did not change very 

much." 

Chen, Shih-Min 
Professor 
Graduate School of Journalism, College of Communication, 
National Chengchi University 

"It was a very common phenomenon in Taiwan that big 

business was involved with politics. Running privately owned 

newspapers are a kind of business, and they could never 

isolate themselves from political effects. Before 1987, China 

Times was the tool of KMT in some ways, but not any more. The 



58 

paper has been much more critical of government since 1987 and 

the publisher of China Times resigned as a member of the 

Central Committee of KMT. 

"The goal of Central Daily, the KMT-owned paper, was 

government propaganda, and it did not change that much. The 

political alliance of Central Daily decides its editorial 

policy - that is, as the mouthpiece of KMT." 

Flora Chin-Hwa Chang 
Acting Chair 
Graduate Institute of Journalism, 
National Taiwan University 

"Most of the newspapers in Taiwan were tools of 

government or party propaganda before 1987. For instance, 

publishers of the two biggest newspapers, China Times and 

United Daily, were members of Central Committee of KMT. There 

was a symbiotic relationship between KMT and these papers. 

"In the past, KMT used many different kind of artifices 

to interfere with news content, including direct and indirect 

ways. Changing reporters was the most common way for 

punishing. Arrest was the worst one. This invisible hand 

caused a "white terror" in Taiwan. 

"After the martial law and news ban were lifted, the 

media market became very active. The controlling structure of 

government and KMT loosened. The most obvious characteristic 

o f privately owned newspapers is their market-orientation. 



59 

The conversations of press are very diverse and tolerant. The 

editors are conscious of selecting news to attract readers. 

But extreme left and right of the political spectrum are no 

longer popular, and editors choose to be neutral gradually." 

Chao-Sung Huang 
Director 
China Times 

"Although media was limited by political pressure, 

Taiwan's media still played a significant role within society 

and for national development, including economic success, 

political liberalization , human rights protection, 

environmental protection, and social justice, etc. The 

contribution of media should be estimated more positive than 

negative afterall. 

"The biggest difference with the role of press in Taiwan 

is the absence of government control. All functions of media 

stand out on the table all of a sudden, also all taboo issues. 

For instance, the labor movement, student movement, and 

minority movement. Any kind of topic now can be reported, 

discussed, and criticized freely. Moreover, the importance of 

public opinion is increasing rapidly now than before. People 

of society are encouraged to participate and contribute their 

opinions into discussions and push the next wave of reform. 



60 

"The private press cherishes the new freedom of 

journalism which was hard to gain. Still, their professional 

techniques need to improve. And of course, there are a few 

party-owned newspapers that abuse the freedom and mislead 

readers." 

Philip Wuanta Chen 
Deputy Editor-In-Chief 
China Times 

"The press was product-oriented in the past. Now it is 

market- or consumer-oriented. 

"Before 1987, the functions of press were only reporting 

and being a government mouthpiece. The fourth estate did not 

exist. The role of press has obviously switched to watch and 

balance government. The press tries to satisfy the people's 

right to know and to meet our responsibility as journalists." 

Robert W. S. Jiang 
Deputy Editor-In-Chief 
Central Daily 

"Press reform is a long development process and openness 

is occurring gradually. The most important watershed was 

lifting of the martial law and news ban. Press market was 

flourishing after 1987, including more newspapers, more 

journalists, and more information. The main role of press now 

is to respond to readers and public opinion, unlike before, 



61 

when the press worked subjectively to give readers what the 

editors wanted to give them. 

"Before 1987, press censorship or official "concerning" 

was obvious on all newspapers, no matter whether party-owned 

or privately owned. The government expected that press would 

meet their needs. But now, the government hardly controls the 

press, even Central Daily . For Central Daily, the government 

still expresses their demands to the paper, but they cannot 

force anything. Except for printing significant policy 

changes that affect the nation, Central Daily can be more 

independent of the KMT today." 

Fred Wang 
Ex-Deputy Director 
Central Daily 

"There is a symbiotic relationship between political 

parties and business consortiums among the society of Taiwan. 

Press are usually supported either by political parties or 

consortiums. Some press seem to be independent, but they 

still reflect their political stand where reporting the news. 

Journalists also commonly put personal opinions into special 

reports or columns. All privately owned press have enjoyed a 

completely free market since 1987. However, abundant freedom 

caused a chaos of press. For instance, there are some 

negative effects for society caused by excesses of gambling 



62 

reporting, detailed reporting of sensational crimes, and 

politicized reporting. 

"On the other side, party-owned and government-owned 

newspapers have stayed behind time since freedom was injected 

into the market, like Central Daily. This paper reflects its 

own political stand and becomes propaganda afterall. Without 

a doubt, the quality and credibility of its journalism are 

rotten and its competitive edge is gone. Deficits are rising 

because advertisers are not interested in the paper. 

Therefore, salary cannot adjust, brain drain, hiring new staff 

with no experience, and low quality will happen in a sequence. 

This is a nasty loop for the newspaper . 

"After 1987, the press of Taiwan went into an age of 'big 

elimination' . Weak ones are going to be eliminated through 

sharp competition." 

Q2. Is the press more influential in Taiwan now than before? 
In what ways? 

Lo, Ven-Hwei 
National Chengchi University 

"The press market has been shared by old and present 

papers since 1987. Therefore, each newspaper is less 

influential than before , but the whole market is more 

powerful. 



63 

"China Times is still very influential. The power of 

Central Daily has faded after democracy and prosperity within 

the society." 

Chen, Shih-Min 
National Chengchi University 

"The influential issue is hard to explain. Generally 

speaking, the press is a little less influential than TV. 

There are two reasons for this: First, pages of newspapers 

have increased. Much information is hidden in the paper. 

Although some papers have changed their editing to attract 

readers, too much information is still a problem. Secondly, 

after the overall liberalization of the press market, all 

media can report or discuss any kind of topics in any way. 

Therefore, strongly critical or sensational reporting is no 

longer as fresh to readers as in the past." 

Flora Chin-Hwa Chang 
National Taiwan University 

"It is hard to say whether the press is more or less 

influential. Theoretically, the press is less influential 

than before because more and more free media are active within 

the market. However, much more new information has been 

loaded into newspapers since pages increased. Combined with 

original readers and new readers who are attracted to new 



64 

information, press should be described as more powerful than 

before. 

"The present press emphasis is on public interest, 

people's response, and di verse reporting. 

conversation is much wider than before." 

Chao-Sung Huang 
Director 
China Times 

The angle of 

"The influence of press is much stronger than before . 

Press concerns are more general and wider, but the discussion 

of subjects is more specific and basic. If government was cat 

and press was mouse in the game of cat-catch-mouse, press is 

cat now. Press was certainly influential for society and 

national development. In the past, the press was passive, 

like a doctor only curing where you ache . But now, the press 

is active. For example, China Times pushed the overall 

election of congress in hundreds of editorials because the new 

congress was so important to democracy of the nation." 

Phi 1 ip Wuan ta Chen 
Deputy Editor-In-Chief, China Times 

"Although electronic media are flourishing in the market 

and occupy a big portion, press still can improve the quality 

on its own characteristics. Television usually describes the 

facts of a story. The influence of it's reporting seems short 



65 

and thin. However, the distinctive function of newspapers is 

depth analysis and the influence is deep and far. Therefore, 

the influence of press is still strong." 

Robert W. S. Jiang 
Deputy Editor-In - Chief, 
Central Daily 

"For this issue, different people might have different 

views. It depends on what angle people look from. Basically, 

diverse reporting and contents are supposed to be more 

influential than in the past." 

Fred Wang 
Ex-Deputy Director 
Central Daily 

"The press are completely free now. But in order to be 

more attractive to readers, some newspapers exaggerate their 

reporting on gambling information, crime news and political 

news. This information hurts social values. The negative 

effect is much larger than positive." 

Q3. Has the role of your paper changed? In what ways? 
Examples? 

Shih-Min Chen 
National Chengchi University 

"The running characteristic of present newspapers tends 

to be like selling a product. The biggest difference for 

China Times and Central Daily from past to now is that the 



66 

market became more and more competitive and its hard to 

exist." 

Chao-Sung Huang 
Director, 
China Times 

"Although the publisher of China Times, Chi-Chung Yu, was 

a member of Central Committee of KMT for eight years, he chose 

to be a reformer within KMT. He advocated democracy and 

openness for the nation, criticized the political environment, 

and made suggestions continuously, and confronted authority . 

Therefore, China Times tended to be pro-KMT, but it was a 

reformer of KMT. 

"Now, the paper tends to be objective, supervised, 

professional, and neutral. These notions are not only the 

goal, they are also important considerations for existing in 

the market. The editorial policy of present China Times is to 

have 'roots in Taiwan, caring for the relationship between 

mainland and Taiwan, and taking a broad view within the 

world.' First of all, in order to improve the connection 

within, editorial meetings of China Times involve South and 

North branches routinely, and we try to close the gap between 

North and Sou th. Secondly, China Times has assigned 2500 

person-time hours to mainland China for getting stories since 

1987, which is the highest among all media in Taiwan. Even 



67 

though expenditures are very high, China Times still insist. 

The reason is that increasing of understanding will decrease 

misunderstanding. Third, China Times has established 11 news 

bureaus around the world to get faster, more accurate news 

service. 

"Moreover, surveys of public opinion, international 

seminars and workshops, journalists exchange, and invited 

columns are common to China Times." 

Philip Wuanta Chen 
Deputy Editor-In-Chief, 
China Times 

"Although Mr. Yu was a member of Central Committee of 

KMT, China Times is a privately owned newspaper. Therefore, 

the role of China Times was always neutral and independent. 

"China Times is now marketing-oriented, but its editorial 

stands and responsibilities do not change. It is the medium 

that offers service and information to readers. For example , 

readers can through the club of China Times, readers hotline, 

and forum of China Times express their personal opinion or 

interests and make a two-way communication with the paper. 

Besides, there are local section, to satisfy the demands of 

all readers ." 



Robert W. S. Jiang 
Deputy Editor-In-Chief 

68 

"Central Daily has changed gradually since 1987. Its 

editorial policy is more independent and critical. 

Governmental interference is gone, but party"s influence still 

remains a little bit. For example, during the presidential 

election of Taiwan, candidates of KMT occupied 60-70 percent 

of the pages of the paper and the other three parties shared 

the rest of paper. Therefore, although the relationship 

between party and Central Daily has dropped, it still exists 

in some special occasions and events." 

Fred Wang 
Ex-Deputy Director 
Central Daily 

"Central Daily is owned by KMT, but it is not run by KMT. 

Financial revenue of the paper comes from advertisement. 

Therefore, news reporting is supposed to be independent. It 

is not true, unfortunately. The owner, KMT, controls the 

right to appoint the president of the newspaper, and even the 

board of trustees is generated from the party. No doubt, 

editorial policy of the paper is effect by the party more or 

less." 

Q4. Has the role of the (other paper) changed within society? 
What special problem do they have when the role 
changes? 



Chao - Sung Huang 
Director 
China Times 

69 

"The government owned or party owned newspapers have not 

changed very much. As a matter of fact, we do not expect much 

from this kind of newspapers because they cannot get rid of 

their political stand, like Central Daily. 

"However, after the role of China Times switched to 

marketing-oriented, there are some special issues worth to 

discussing. Hardware has been upgraded for the newspaper. 

All transmissions are through computer connections; even the 

electronic edition have done well on the Internet . The most 

important issue is still finding qualified personnel. The 

policy for now is that newcomers have to train in local 

places, and then have training in editing . Besides, on-the­

job training of editors is another key point that the paper 

emphasizes. 

"How can China Times find the balance between quantity 

and quality? How can China Times have the best quality and 

still keep first place of circulation in Taiwan? The growth 

of press market in Taiwan has moved to the stage of plateau . 

It is difficult to make any one more copies in this island. 

Therefore, China Times is supposed to keep its original 

circulation first, and then generate its influence through 

quality. The strategy is to have both quantity and quality, 



70 

and appeal to both the more and the less cultured, because 

people read the same newspapers, no matter whether about 

elites or common people in Taiwan. In order to fit this 

demand, tactics are to adjust each edition of the newspaper. 

"Diverse content is the only solution for now. There are 

five sections of China Times, which are news roundup within 

the nation, local news and community news (each location has 

different content), leisure and entertainment, family, life, 

and consumption, and technology and information with special 

and / or edition or weekend editions. Each stratum of society 

is included in this newspaper. Moreover, China Times tries to 

use plenty of computer graphics in order to be attractive to 

the y ounger generation. But improvement in quality of news 

reporting and analysis is still the primary work. 

"China Times pushed for openness very hard in Taiwan. 

After 1987, the media market became very competitive. This 

newspaper needed to figure out a best way for itself in the 

market. Otherwise, it would have been its own victim. 

"The Press does not report yesterday's news, it pursues 

complete and high quality news reporting and new information. 

The functions of managing, analysis, and prospect in press are 

supposed to be stronger than broadcasting media. If 

broadcasting media can tell people 'what', the press should 

tell people about 'how' and 'what's next'." 



Robert W. S. Jiang 
Deputy Editor-In-Chief 
Central Daily 

71 

"Before 1987, privately owned newspapers were also 

1 imi ted by the government . Now they are completely free. 

However, the demand for reporters is rising all of a sudden in 

order to compete with other media. The problem for private 

newspapers is the increasing costs of training, and extending 

market share, without which they have to lay off employees or 

freeze personnel matters. 

"For Central Daily, the effects are not so obvious after 

1987 because our market share is still low. Readers do not 

expect change of this newspaper. Relatively, Central Daily 

als o does not have a good system to do readership surveys. 

Its forum of public opinion in the paper is much less than 

China Times . However, most survey experts or organizations 

are not interested in cooperating with Central Daily . " 

Q5 . How is the relationship with government different now? 

Chen Shih-Min 
National Chengchi University 

"Central Daily is KMT owned newspaper. Its reporting is 

set by the party. China Times is run like a business. It is 

more responsive to readers' opinions." 



Flora Chin-Hwa Chang 
National Taiwan University 

72 

"In the past, critical press always had an intense 

relationship with the government. However, the present 

condition is that more critical newspapers are more popular in 

the market." 

Chao-Sung Huang 
Director 
China Times 

"China Times keeps pursuing the role of watching the 

government. Before 1987, the press was weak compared with 

government authority. The government could use any kind of 

executive order or political pressure to limit the freedom of 

press. In company with political liberalization and free 

expression within society, the government now tries to explain 

its policies to newspapers instead of controlling them. 

"There is not a thing that cannot be reported or 

discussed in society . The key point for newspaper is how to 

report. China Times does its best watching the government, 

and also cares about social issues, particularly minority 

issues. For example, the reporting of women movement, tribal 

(primitive residents) movement, and handicapped. Their voices 

are supposed to be heard." 



Phi 1 ip Wuan ta Chen 
Deputy Editor-In-Chief 
China Times 

73 

"The relationship between the government and China Times 

is still the same - that is, 

and is independent." 

Robert W. S. Jiang 
Deputy Editor-In-Chief 
Central Daily 

China Times has its own stand 

"The government has always regarded Central Daily as on 

its own side. Now the government also changes its attitude to 

treat the newspaper as a common press." 

Fred Wang 
Ex-Deputy Director 
Central Daily 

"Central Daily was the biggest newspaper in the past. 

Working on this newspaper was regarded as a honer to 

journalists. Because it is owned by the ruling party, its 

reporting was very influential within society. Readers 

Believed what it said, because its news also represented 

policies of the government. After the martial law and news 

ban were lifted, Central Daily lost its privilege. The press 

market now is very competitive. Most newspapers usually 

report the government's policies before they are announced, 

but Central Daily cannot." 



74 

Q6. Three different roles - a liaison, a representative of 
society, or an independent watchdog? 

Lo, Ven-Hwei 
National Chengchi University 

"The role of government controlled newspapers is 

propaganda about the party's policies and goals. Private 

newspapers watch, criticize, and discuss policies of the 

government. 

"Linkage and explanation are certainly one of the media 

functions. Education and propaganda are also very important 

roles of media. But they are not enough. The most 

significant thing for media is to link the government policies 

within people lives. Media are supposed to play the role of 

telling, criticizing, and discussing the policies with people 

of society. Therefore, the government also can understand the 

demand of public opinion through the media. 

"Besides, the present media do not only discuss 

government policies, they also try to set agenda or correct 

the government. For example, sometimes media report news as 

a 'air balloon' in order to probe public opinion and reflect 

different voices of people, but not shape government policies. 

These opinions would be a good reference for the government. 

No doubt selfless media would be the most important 

prerequisite." 



75 

Chen, Shih-Min 
National Chengchi University 

"Before 1987, the press of Taiwan seemed to serve as a 

liaison with more reporting and less explanation. The present 

role of press is to serve as both a representative of society 

and an independent watchdog over institutions of society. 

There are more and more explanations and diverse contents in 

newspapers." 

Flora Chin-Hwa Chang 
National Taiwan University 

"The role of press is to help people within the society. 

Both criticizing and explaining are supposed to benefit 

people. 

"The primary goal of marketing-oriented newspapers is to 

be being attractive to readers. The press of Taiwan tend to 

be diverse to attract people. They cover all three roles to 

serve government, reflect demands of society, act as an 

independent 'watchdog' over institutions of society, even an 

adversary. 

"All government-owned or party-owned newspapers are still 

playing a role of propaganda. For example, Central Daily and 

Hsin-Sheng Daily." 



Chao-Sung Huang 
Director 
China Times 

76 

"China Times plays all three roles of a liaison, 

representative of society, and an independent watchdog. 

"The newspaper serves as a liaison when it is responsible 

for reporting about government policies. It also plays the 

role of a representative of society, like the paper cares 

about minority reporting within society. However, the most 

significant role China Times plays is that independent 

'watchdog' over institutions of society." 

Philip Wuanta Chen 
Deputy Editor-In-Chief 
China Times 

"The role of press in Taiwan stands on the mature stage 

of a representative of society and the sprout stage of a 

independent ' watchdog ' over institutions of society." 

Robert W. S. Jiang 
Deputy Editor-In-Chief 
Central Daily 

"Central Daily served as a liaison between government and 

people within society. It transmits government and party 

policies and defends them to readers in order to let people 

support the policies. It was a one way communication. 

However, the paper has changed gradually. 



77 

"Private newspapers play the roles of watching and 

criticizing institutions of society now, even forcing 

government to accept. They are completely independent 

'watchdog' within society." 

Fred Wang 
Ex-Deputy Director 
Central Daily 

"Media of Taiwan have a good performance on the role of 

liaison. Public interests become very important within the 

media market, particularly with electronic media. For 

example, call-in programs are flooding . 

"Media also would ef feet government policies. For 

example, the health insurance plan of people improved 

dramatically after reflection of public opinions combined with 

government adjustment. 

"Some media serve the role of an independent 'watchdog' 

over institutions of society, but the rest of them cannot. 

For example, China Times, privately owned newspaper , is doing 

well on that one. Central Daily, however, struggles . The 

paper might criticize some government policies, but it is 

still a mouthpiece of the party." 



78 

Q7 . Do you think the people's voice is growing in Taiwan? Is 
the official voice of government still most dominant? 

Lo Ven-Hwei 
National Chengchi University 

"People's voice has increased since 1987. Public opinion 

polls, interviews of experts and professors, and multi-party 

reporting are very popular within society. Private-owned 

newspapers tend to figure out balanced reporting for every 

issue. 

"The official voice of government is still the main 

source of information." 

Chen, Shih-Min 
National Chengchi University 

"People's voice is very loud within the society now. 

"Politicians use media to sell themselves every day. 

Minorities use media to gain attention from society. Common 

People are heard through call-in programs or letters to the 

editor of newspapers to express their opinions. To do fair 

and balanced reporting, privately owned press try to put all 

opinions in its paper. For example, in Taiwan's presidential 

election, editors put all political views of four groups of 

candidates for every issue on the same page to be objective 

and balanced, even if they all lied. The question is, 

however, what is the relationship between diverse reflections 



79 

and improvement of understanding? Does more information 

improve how readers understand the truth or cause chaos and 

confuse readers? 

"News identifies itself as a process of selecting. 

Printing everything they got in a newspaper is not responsible 

to readers. Some things are only noise. It is possible to 

cause conflict within society. 

"Press filtered too much in the past and none now. 

"The main source of information still comes from 

officials, political parties, interests groups, or important 

politicians. Official voice is very subtle because stories 

are packaged by public relations, such as press conferences. 

Some newspapers over depend on the official voice, even hang 

out with politicians . 

objective." 

These papers absolutely cannot be 

Flora Chin-Hwa Chang 
National Taiwan University 

"People's voice is very important now. Government 

institutions are the main source of information still. But 

the voice of government no longer dominates. 

do balanced reporting. 

Press tends to 

"Take the example of the presidential election of Taiwan 

in 1996 : the private press tried to balance coverage for all 

candidates. However, page balance or editing balance does not 



80 

mean that the press has a balance of quality for each 

candidate. 

"There is much more space for discussion on any issue 

than before. The issue of Taiwan"s independence is the most 

obvious example. Discussion of sensitive issue might or might 

not cause conflict among society; it depends on the type of 

discussion. Basically, rational discussion tends to be 

positive to the society." 

Chao-Sung Huang 
Director 
China times 

"Official voice was loudest the past, and then was the 

elites, professors, and experts. The voice of vested 

interests groups was always much stronger than that of the 

under-privilege people. The condition now is quite different. 

People's voice becomes very important within society. Most 

newspapers keep searching public opinion and public interest. 

China Times surveys public opinion once or twice each week. 

It is scientific news gathering. Cooperation with 

professional survey organizations to improve accuracy will be 

the next step for China Times. 

"Through the press, people's voice is obviously more 

influential on government." 



Phi 1 ip Wuan ta Chen 
DEputy Editor-In-Chief 
China Times 

81 

"People's voice was minor and voice of government was 

major. Now the condition is reversed." 

Rebert W. S. Jiang 
Deputy Editor-In-Chief 
CEntral Daily 

"People's voice is increasing very much. 

v oice is less dominant now." 

Fred Wang 
Ex-Deputy Director 
Central Daily 

The government 

"Marketing-oriented newspapers cannot ignore people's 

v oice. There are many different kind of channels to express 

people ' s voice, like demonstration or petition. Official 

v oice of government does not dominate at all, except for KMT-

owned or government-owned newspapers." 

QB. In your opinion, is the press leading or following the 
trends toward more open expression in Taiwan? Can you 
give examples? 

L o Ven-Hwei 
National Chengchi University 

" It is hard to say. Press is leading overall discussion 

f or some issues, like lifting of martial law and news ban and 

the issue of unification and independence of Taiwan. An open 



82 

discussion with rational and neutral analysis might not cause 

a conflict within society easily. Moreover, the present press 

try to put both agree and disagree opinions of each issue in 

their paper to get balanced reporting and ease conflict." 

Philip Wuanta Chen 
Deputy Editor-In-Chief 
China Times 

"Is the press leading or following? It is leading." 

Robert W. S. Jiang 
Deputy Editor-In - Chief 
Central Daily 

"It depends on the issue. For example, for politics and 

important government policy, it is hard to be leading. The 

maximum function of media is to suggest, not to effect 

decision-making." 

Fred Wang 
Ex-Deputy Director 
Central Daily 

"Both. For example, the case of the health plan for 

people." 

Q9. How is the content different now? 

Past: China Times: 12 pages 
Central Daily: 12 pages 

Now: China Times: 48 pages; weekend: 52-64 pages 
Central Daily: 24 pages 



China Times 
Chao-Sung Huang 
Director 

83 

News amount is five times more than before. For example, 

China news: 0 page in the past; 1 page now. 
International news: 1/3 pages in the past; at least 1 

page now. 
Sports: 0 page in the past; 2.5 pages now. 
Consumer: 1.5 pages now. 
Total characters: 250,000 copies in the past; 870.000 

now. 

Philip Wuanta Chen 
Deputy Editor-In-Chief 

Culture & life: 16 pages now: 3 times increase. 
Political: 1 page in the past; 2.5 pages now. 
Economic: 1 times increase. 
Science: 2 times increase to 14 pages a week. 
Crime, social & others: no change. 

Central Daily 
Robert W. S. Jiang 
Deputy Editor-in-Chief 

Government & political news: 2 pages in the past; 1 to 4 pages 
now. 

Economic: 1 page now: economic only. 
Crime & accident news: 1 page now. 
Social problems: 1/2 page now. 
Human, life, culture, & art: 1 page now. 
International news: 1/2 page in the past; 1 page now. 
Science: 0.5 page now. 



Q9. What about international news? 

Philip Wuanta Chen 
Deputy Editor-In-Chief 
China Times 

84 

"Pages of international news has a increased slightly. 

Not all international news is attractive to readers of Taiwan. 

Generally speaking, big events, close places, or related 

issues with Taiwan would be important considerations for 

selecting international news." 

Fred Wang 
Ex-Deputy Director 
Central Daily 

"For international news, readers of Taiwan tend to be 

concerned with big events and something related to them 

emotionally or physically . For example, readers care more 

about California earthquake because they probably have some 

friends or relatives there. They paid attention to Gulf War 

because it was the most modern war, and the war could effect 

oil prices. In addition, readers are concerned about the 

issue of independence around the world because it is empathic 

for readers. Readers also would be more interested in the 

presidential election of USA than elections in the other 

nations . " 



85 

Ql0. In the realm of political/government news, is there more 
open discussion and coverage of anti- and pro-government 
issues? 

Lo, Ven-Hwei 
National Chengchi University 

"Like democratic countries of the Western, coverage of 

anti-government and negative reporting in private owned 

newspapers increased a lot after liberalization within the 

Taiwan. The state controlled newspapers did not change very 

much." 

Qll. On a scale of 1 to 10, how much more open is Taiwanese 
society now than before 1987? (See table 3 , below) 

Before 1987 Now 

Lo, Ven-Hwei 4 7 

Chao-Sung Huang 2 ( I 51) I 4 ( I 61) 1 5 ( I 71) I 9 

6 ( I 81) / 8 ( I 86) 

Robert W. s. Jiang 3 8 

Fred Wang -- 10 

Q12. You have said that (insert item) news is more important 
to your newspaper now than before. Is that because, 
in a growing market economy, you have to attract readers 
to sell advertiser products? 



Chao-Sung Huang 
Director 
China Times 

86 

"Edi tori al policy of China Times is not affected by 

advertisers. The three departments of China Times are 

absolutely independent and neutral; these are the departments 

of marketing, editing and news reporting. The three 

departments might cooperate, but no interfere cross each 

other. 

"Adding any new sections to the newspaper is because of 

demands of readers. The main functions are linkage and 

information. For example, life news and consumer news are 

important to readers because this is the age of consumption. 

The newspaper tries to be a bridge between consumers and 

producers. Another example, investment news is also important 

to readers after society became prosperous. 

"The goal of China Times is to satisfy all readers with 

their different interests. Meanwhile, the press would be more 

attractive to advertisers also. 

"The paper does its best to avoid a situation where news 

becomes advertisement or advertisements become news. Intact 

reporting and objective analysis are a priority of the 

newspaper." 



Philip Wuanta Chen 
Deputy Editor-In-Chief 
China Times 

"China Times is a marketing-oriented newspaper. 

87 

Realizing what readers need is a primary work for them. For 

example, survey of public interest is one kind of common way 

to approach readers and understand what information they want. 

Then, new sections can be added to the paper according to the 

results of survey." 

Robert W. S . Jiang 
Deputy Editor-In-Chief 
Central Daily 

"Advertisers are interested in the newspaper with big 

circulation rather than small one. Central Daily is not 

attractive to advertisers. Inserting new items can attract 

new readers and also extend the market for advertising." 

Q13. Does the change in news coverage reflect your views of 
the role your newspaper should play in society? 

Robert W. S . Jiang 
Deputy Editor-In-Chief 
Central Daily 

"KMT's power is less influential to Central Daily. The 

whole society and nation keep changing so fast, party control 

seemed to have passed. 

"Th e increasing pages and the change in news coverage 

reflect the views of what role Central Daily really wants to 



88 

play in society - that is, to be a free, objective, and 

healthy paper. Moreover, the paper also would like to serve 

as an independent watchdog over institutions of society just 

like the other private owned newspapers. For getting rid of 

party control, Central Daily is supposed to be more wise and 

brave. 

"Above all, change is the only workable method for 

Central Daily." 

Q14 . How important do you think journalism, news, information, 
and a free and open press are to Taiwan? 

Lo, Ven-Hwei 
National Chengchi University 

"Freedom of journalism is the indication of 

liberalization or democracy within society. Objective media 

are a necessary part of democratic nations because they are 

responsible for discovering and discussing problems of the 

society. Therefore, the amount of freedom the media have is 

how much democracy people have in Taiwanese society. It means 

a great deal to a country like Taiwan to just get into this 

stage of democracy. 

"Privately-owned newspapers of Taiwan have played the 

story role of free and neutral media since martial law and the 

news ban were lifted. They serve as an independent watchdog 



89 

over institutions of society and become the main source of 

news and information for readers in Taiwan." 

Chen, Shih-Min 
National Chengchi University 

"Economic growth depends on free communication of 

information. Taiwanese want economic prosperity and certainly 

need to have a liberal communication system. News control was 

the last restrictive under KMT authority. The only solution 

to have free and objective media is that KMT release all media 

to be public property. They have not done enough to date. 

"The present media environment can be described as chaos. 

The quality of journalism is not unfavorable. Most private 

newspapers are only concerned about business, and are not 

ethical and professional. 

"Media evolve within society closely and effect people 

deeply. They need to be responsible for the things they 

should do and should not do. 

introspective." 

Flora Chin-Hwa Chang 
National Taiwan University 

They are suppose to be 

"The media growth of Taiwan is much faster than scholars' 

predicted. People started to learn new and diverse values 

within society and to become tolerant of each other in the so­

called information age. Some disorder and chaos happened, but 



90 

they are the phenomena of transition within society. Now, the 

press is going to reorder themselves. 

"People will learn to live with information and diverse 

values, but they also will pursue high quality of information 

and expect an interaction with information during this age." 

Chao-Sung Huang 
Director 
China Times 

"China Times tends to create an overall discussion 

between people and government in order to implement two-way 

communication within society . People's participation, 

discussions, and exchanges of opinions are absolutely 

important to the ongoing growth of the nation. For instance, 

China Times did not support Taiwan's independence, but it did 

not prohibit conversations of pro-independence either. The 

newspaper even allowed more voices of pro-independence rather 

than anti-independence because they wanted a free expression 

of the issue. And this kind of discussion also bred a motive 

for the next reforms in Taiwan." 

Philip Wuanta Chen 
Deputy Editor-In-Chief 
China Times 

"The growth of media has been very rapidly since 1987. 

News transparency is more and more obvious today. People will 

adapt to it. As in the beginning stage of media 



91 

liberalization, people of this island overcame their fear of 

facing the temporary chaos within society. That ' s probably 

because they are islanders and they can adapt to the 

environment." 

Robert W. S. Jiang 
Deputy Editor-In-Chief 
Central Daily 

"The press of Taiwan provide a place to reflect diverse 

voices and lead the trends of change. Its contribution to 

liberalization and democracy of Taiwan is positive afterall. 

Although some people are skeptical of what the press has done, 

they still cannot live without the press today. Nor can the 

Communists." 

Fred Wang 
Ex-Deputy Director 
Central Daily 

"The relationship between Taiwan and China was sharp and 

sensitive in the past . People accepted that information was 

controlled by government in order to protect security within 

society. However, people now realize that open information 

is the only access to a secure nation. Information is not 

supposed to be controlled by anyone or government. 

"Take the example of China's [military] maneuver. Taiwan 

would not be safe without free and open media within a 

democracy society." 



92 

CHAPTER 6 

DISCUSSION, SUMMARY AND CONCLUSIONS 

The role of Taiwanese media changed after the political 

tutelage stage ended in 1987. Evidence of the changes can be 

found in the interviews with leading scholars and media 

professionals and inferred from the demographics of newspapers 

in Taiwan over the past two decades. In subsequent sections, 

I will discuss what the experts describe as the shift in press 

philosophy in Taiwan and what might have caused it. Because 

they help provide context for the discussion of changes to 

Taiwanese media, some of the demographics about the newspaper 

industry are also presented here as collaboration of the 

opinions expressed by experts in the interviews. 

Discussion 

Schramm (1964) wrote that economic prosperity is the key 

to the development of a free press . 52 The leaders I 

interviewed stressed the importance of political reform for a 

free press but acknowledge that political reform in Taiwan 

came after economic prosperity was achieved. "Free media will 

52 Schramm, Mass Media and National Development, 20-57. 



93 

accompany a successful economy and political pluralism," said 

Robert Jiang, Deputy editor-in-chief of Central Daily . 53 

During the years martial law was in effect, a news ban 

jeopardized freedom of speech and the public's right to know. 

After martial law was lifted in 1987, party pluralism, 

contested elections at the local level, and a free press 

happened quickly. Chao-Sung Huang, director of China Times, 

agreed that real democracy and free media in Taiwan occurred 

after 1987. 5 4 

Taiwan's economic growth started in the 1960s, flourished 

in the 1970s, and matured in the 1980s. 55 During the 1960's, 

total Taiwan newspaper circulation doubled, from 650,000 to 

1,300,000 copies. 56 However, the government of Taiwan adopted 

very restrictive ways to regulate newspapers . There were more 

than ten different kinds of laws used by the KMT to limit 

paper stocks, number of permits, page numbers, and the price 

of newspapers. 57 For example, the number of newspapers was 

53 Mr. Robert W. S. Jiang, interview by author. Tape 
recording, Taipei, Taiwan, December 1995. 

5 4 Mr Chao-Sung Huang, interview by author. Tape 
recording, Taipei, Taiwan, December 1995. 

55 Ibid . 

56 Chen and Chu , Newspaper Evolution in Taiwan, 105-
153. 

57 Ibid., 54-58 . 



94 

kept at 31. 58 Although some permits were exchanged , no new 

newspapers were authorized. 

Under these limitations, the political content of 

newspapers was very conservative. Journalists found 

themselves in trouble very easily because many of the 

regulations had equivocal meanings. According to Flora Chin­

Hwa Chang, acting chair , Graduate Institute of Journalism of 

National Taiwan University, "KMT used many different kind of 

artifices to interfere with news content in the past, 

including direct and indirect ways. " 59 Chao-Sung Huang, 

director of China Times, described a situation where the 

government used any kind of executive order or political 

pressure to curtail the freedom of press. 60 There was no way 

to criticize the government: all political news was based on 

government propaganda. 61 

Even government-owned newspapers could not provide in­

depth reporting of political news without permission of the 

KMT. Therefore, most newspapers tended to emphasize social 

58 Chen and Chu, Newspaper Evolution in Taiwan, 90-102. 

59 Ms. Flora Chin-Hwa Chang, interview by author. Tape 
recording, Taipei, Taiwan, March 1996. 

6° Chao-Sung Huang, interview, March 1996. 

61 Heuvel and Dennis, The Unfolding Lotus, 46-48. 



95 

issues. To keep their circulation, newspapers exaggerated 

criminal news to attract readers. 62 

Taiwan's economic growth did not automatically bring 

about greater freedom of the press or an expansion of media 

outlets. Media professors and leaders I interviewed point out 

that political restraint was the issue. As Chao-Sung Huang, 

the director of China Times, said: "If the government did not 

apply political pressure on the media environment, the free 

flow information stage really ought to have come twelve years 

earlier when Taiwan reached economic success. " 63 

A free press probably cannot be achieved without some 

measure of economic prosperity and political liberalization as 

many scholars have observed. The media leaders I interviewed 

agreed that the growth of a middle class could have 

contributed directly to the liberalization of press philosophy 

in Taiwan, but the change actually depended on a decision by 

President Chiang Chin-Kuo. Chao-Sung Huang 64 (director, China 

Times), Ssu Tuan Li 65 (director of News Department, Taiwan 

62 Chen and Chu, Newspaper Evolution in Taiwan, 65-85. 

63 Chao-Sung Huang, interview, December 1995. 

64 Ibid . 

65 Mr. Ssu-Tuan Li, interview by author. Tape 
recording, Taipei, Taiwan, December 1995. 



96 

Television), and Chong-Jen Hung 66 (deputy director, Radio & 

Television Affairs Department, Government Information Office) 

point out that Chiang was the decision maker who changed 

Taiwanese destiny. Thus, in Taiwan the pattern of development 

begins with increasing economic prosperity and a decision by 

the principle leader to create democracy, followed by 

political 

philosophy. 

pluralism, then a 

Changes to the Newspaper Industry 

liberalization of press 

Taiwanese government requires newspapers to have a permit 

(or license to publish), and before 1987, the government 

limited the number of newspaper permits to 31 for all of 

Taiwan. After lifting of martial law, the government issued 

permits more liberally and the number rose very rapidly to 

more than 300 (see Figure 1, below). Many people applied for 

and received permits even though not all could afford to start 

a newspaper or keep their papers open after the first few 

issues (see Table 4). Despite the increase in permits, total 

national newspaper circulation did not increase significantly 

after the restraints ended. 67 

66 Ms . Chong-Jen Hung, interview by author. Tape 
recording, Taipei, Taiwan, December 1995. 

67 Flora Chin-Hwa Chang, interview, December 1995. 



97 

Figure 1: Number of permits for newspapers (1960-1994) 68 

300 

250 

200 

150 

100 

50 

0 

'87 '88 '89 '90 '91 '92 '93 '94 

Numbers of Permits 

According to data in Figure 2, the number of newspapers 

per hundred household (newspaper penetration) was highest in 

1986. This is the last year before martial law was lifted. 

After 1986, the number of newspapers per household decreased 

slightly, even though there were over a hundred choices in the 

market. 

Newspapers penetration declined probably because other 

media were also released from government control . Gradually , 

cable television, broadcast television, and radio were 

68 Department of Print, Yearbook of Publishing 
Statistics 1988-1994, (Taiwan: Government Information 
Office, 1995), 3. 



Table 4: Comparison of newspapers with circulation versus 
number of permits issued (1994). 69 

Newspapers with Number of 
circulation newspaper permits 

Daily 126 

Two days 7 

Three days 20 

Four days 12 

Five days 33 

Weekly 41 

Total 239 

Figure 2: Newspapers per hundred households 70 

80 

70 

60 

50 

40 

30 

20 

10 
0 -+--~~~-~~-~~-~~ 

1980 1986 1988 1990 1992 
1970 1985 1987 1989 1991 

69 Yearbook of Publishing, 15. 

70 Ibid. 

166 

14 

20 

14 

38 

48 

300 

98 



Permitted to expand, and these competed with the newspaper 

industry. 71 

99 

In interviews, Taiwanese media scholars and professionals 

express different point of views about the issue of press 

influence . According to Ven-Hwei Lo, head of the Journali s m 

Department of Chengchi University, each newspaper is less 

influential than before because of market share, but the whole 

market is more powerful. 72 Flora Chin-Hwa Chang, Acting chair 

of Graduate Institute of Journali s m of National Taiwan 

University, concludes press influence is very hard to define. 

There is no comparison between before and after 1987 because 

t h e re i s much new content never seen before . 7 3 However , Cha o -

Sung Huang 74 and Philip Wuanta c1:1.en , claim that press 

influence is stronger than before because o f the di v ersity of 

content. 

71 Ssu-Tuan Li , interview, December 1995. 

72 Mr. Ven-Hwei Lo, interview by author. Tape 
recording, Taipei, Taiwan, March 1996. 

73 Flora Chin-Hwa Chang, interview, March 1996. 

74 Chao-Sung Huang, interview, March 1996 . 

75 Mr . Philip Wuanta Chen, interview by author. Tape 
recording, Taipei, Taiwan, March 1996 . 



100 

Changes to China Times & Central Daily 

All interview participants agreed that the newspaper 

industry has seen major changes. To illustrate, consider the 

circulation figures for the two Taiwanese papers of this 

study, China Times and Central Daily. The numbers are shown 

in Table 5 (below) . China Times is Taiwan's largest 

circulation newspaper. About two-third of its revenues comes 

from advertising. 76 By 1980, China Times had reached 1 million 

circulation, as officially announced by ABC (Audit Bureau of 

Circulation) . 77 This figure is not far behind that of the New 

York Times, in a country with less then one-tenth of the 

population of the United States. 

Unlike the New York Times which targets a more elite 

readership, China Times is pitched to the masses to get the 

biggest possible sales. 78 In early interviews, Wuanta Chen, 

deputy editor-in-chief, said that China Times does its best to 

grab all readers by providing them with diverse content. The 

circulation declined slightly from its peak of 1,850,000 in 

1985, then grew again in the 1990s (see Table 5, above). 

76 Heuvel and Dennis, The Unfolding Lotus, 47. 

77 Chen & Chu, Newspaper Evolution in Taiwan, 85. 

78 Heuvel and Dennis, The Unfolding Lotus, 41-53. 



Table 5: The comparison of China Times and Central Daily 
newspaper circulation (in ten thousands) 79

,
80 

1960 1970 1980 1985 1988 1990 1994 

China 15 40 110 185 110 125 135 
Times 

Central -- -- 26 15 15 15 35 
Daily 

101 

In my interviews with media professionals, Ping Chang, 

consultant of public television, said that after a "passionate 

period," the strong media became stronger and the weak ones 

got weaker. 81 Fred Wang, ex-deputy director of Central Daily, 

also points out that Taiwanese press went into an age of "big 

elimination" . The sharp competition is going to eliminate 

weak ones. 82 Many of new presses that appeared after 1987 were 

forced to close because of deficits, shortage of journalists, 

and poor management skills . China Times was a newspaper that 

got stronger. 

79 Chao-Sung Huang, interview, December 1995. 

80 Mr. Robert W. S. Jiang, interview by author. Tape 
recording , Taipei, Taiwan, December 1996. 

81 Mr. Ping Chang, interview by author . Tape recording, 
Taipei , Taiwan , December 1995 . 

82 Mr . Fred Wang, interview by author . Tape recording , 
Taipei, Taiwan, December 1996. 



102 

By comparison , Central Daily was the largest newspaper in 

1950s. Flora Chin-Hwa Chang, of National Taiwan University 

said that the content of Central Daily has been estimated by 

scholars to be the most right wing of the major newspapers. 83 

Chang also pointed out that editorial positions favoring 

extreme left or right on the political spectrum are no longer 

popular, and editors choose to be neutral gradually . 84 

After the 1970s, Central Daily circulation slightly 

decreased. But since the 1980's, says the deputy editor-in-

chief of Central Daily, Robert Chiang, the paper has 

maintained its circulation at one hundred fifty thousand. 85 

At the same time, however, Central Daily has had an $800 , 000 

to $1 million (US) annual deficit since 1984. 86 Lately, the 

sudden jump in circulation to 350,000 has occurred because 

Central Daily is giving over 150 , 000 free copies to the 

members and local leadership of the KMT. 

Income from advertising is another important index for 

judging weakness or strength of a newspaper . Although China 

Times struggled periodically, its advertising revenues have 

83 Flora Chin-Hwa Chang , interview, December 1995. 

84 Ibid., March 1996. 

85 Robert W. S. Jiang, interview, December 1995. 

86 Chen and Chu, Newspaper Evolution in Taiwan, 203 . 



103 

doubled since martial law was lifted while advertising in the 

KMT-owned Central Daily rose 20 percent. 

In terms of market share, China Times had 26 percent of 

the advertising market in 1988 and now its market share is 34 

percent (see table 6). Central Daily is not as important as 

it once was. Market share in terms of advertising was never 

strong (estimated at 3 percent in 1988) , and has dropped to 

around 2 percent today. Again, the more objective information 

from government publish statistics support the observations of 

the media leaders I interviewed. 

Editorial policy of Central Daily has tended to defend 

the KMT strongly, and the newspaper lost readers gradually. 

Fred Wang, the deputy director of Central Daily, said that 

some readers prefer to take two or three additional newspapers 

to compare rather than believe what Central Daily says. 87 

All interviewees agreed that Central Daily faces an 

uphill struggle in a market-driven economy. Central Daily no 

longer has a news monopoly, and the KMT is not the only 

political party in Taiwan . Under a multi-party system, KMT 

is not as important as it was in the past. 

87 Fred Wang, interview, December 1995. 



104 

Table 6: The percentage of advertising income compared with 
the total received by all newspapers in Taiwan. 88 

Central Daily China Times 

1988 3% 25.7% 

1989 2.1% 29.6% 

1990 2.7% 27.6% 

1991 2.8% 28.4% 

1992 2.4% 31.6% 

1993 2.5% 34% 

1994 2.1% 33.8% 

Shift of Press Philosophies 

Where people once saw press and government as intimately 

connected, many of them now see a loosening of the bond. 89 

Ven-Hwei Lo, head of Journalism Department of Chengchi 

University, point out that private newspapers now watch, 

criticize, and discuss policies of the government. 90 According 

to Ping Chang, Consultant of Public Television, "There is no 

regulation for press so far because the right of free press 

comes from Constitutional Law . " 91 Chao-Sung Huang, director 

88 Department of Advertising. ROC Advertising Yearbook 
1994-1995, (Taiwan: Taipei Advertising Agency and 
Association, 1995). 

89 Gunther, Hong, and Rodriquez, "Balancing Trust, " 
628-634. 

90 Ven-Hwei Lo, interview, March 1996. 

91 Ping Chang, interview, December 1995. 



105 

of China Times, said that sensitive issues are no longer 

treated as taboos. Instead, all topics can be freely 

reported, criticized, and debated in his newspaper. 92 Fred 

Wang, ex-Deputy Director of Central Daily, also said, "All 

privately-owned newspapers have enjoyed a completely free 

market since 1987. 1193 

Moreover, the relationship between press and readers is 

much closer than in the past . This has happened not only 

because China Times has become a market-driven paper but 

because its editors also want to meet their social 

responsibility to people of Taiwan. "The most significant 

role China Times plays is that independent watchdog over 

institutions of society," said Chao-Sung Huang, Director of 

China Times. 94 

As part of their new role, newspapers have added public 

forums to serve as a significant outlet for public comment and 

opinions. During the in-depth interviews, media scholars and 

leaders agreed that people (or readers) and not government 

have become the first concern of the press, and the voice of 

people is heard and respected. According to Shih-Min Chen, 

92 Chao-Sung Huang, interview, March 1996. 

93 Fred Wang, interview, March 1996. 

94 Chao-Sung Huang, interview, March 1996. 



106 

professor of Journalism at Chengchi University, "People ' s 

voice now is very loud within the society. Politicians use 

media to sell themselves every day. Minorities use media to 

gain attention from society. Common people are heard through 

call-in programs or letters to the editors of newspapers to 

express their opinions and complaints. " 95 Moreover, Flora 

Chin-Hwa Chang summarized the situation this way: "Government 

institutions are still the main source of information, but the 

voice of government no longer dominates. " 96 

On the other hand, interview participants were not 

enthusiastic when talking about Central Daily. "This 

newspaper did not change that much, " was the answer by most 

media scholars and leaders. They did not expect much change 

from Central Daily because the paper is owned by the KMT, and 

its editors cannot break away from control by the Party. The 

newspaper stayed conservative when the other papers moved into 

the new age of press freedom after 1987. Central Daily was 

described by Fred Wang, ex-Deputy Director, as a "behind time " 

newspaper that did not catch the speed of change in the free 

95 Mr. Shih-Min Chen, interview by author. Tape 
recording, Taipei, Taiwan, March 1996. 

96 Flora Chin-Hwa Chang , interview, March 1996. 



107 

Table 7: Comparing experiences of two newspaper in Taiwan 
before and after martial law. 

China Times 

Before 1987 

Privately-owned, 
but owner on board 
of KMT; 
mobilization to 
assist government's 
goals in national 
development. 

Central Daily Official organ of 
the ruling party, 
KMT; government 
propaganda; has 
monopoly on news. 

After 1987 

Independent, 
freedom from state 
restrains; 
criticism of 
government; prints 
dissenting views, 
but obliged to 
meet 
responsibilities; 
biggest 
circulation in 
Taiwan. 

Circulation drops; 
distributed free 
to party leaders; 
reporters leave; 
people stop 
believing press 
stories. 

market. 97 Robert W. S . Jiang at Central Daily, however, still 

believes that his newspaper is changing gradually . 98 

Thus, China Times and Central Daily really did not follow 

the same course after martial law was lifted . 

attributed to the effects of ownership. 

This is 

A related problem was the loss of quality in newspapers . 

According to the media scholars and professionals I 

interviewed , the quality of press in Taiwan has declined. 

97 Fred Wang, interview, March 1996. 

98 Robert W. S. Jiang, interview, March 1996. 



108 

Part of the problem is that the number of pages of the 

newspapers doubled or tripled, and more staff were needed. 

Most interviewees, like Flora Chin-Hwa Chang 99 (National 

Taiwan University), Wen-Jeng Lin 100 (Super Cable Television), 

Fred Wang 10 1 (Central Daily), and Shih-Min Che2-f (Chengchi 

University), believe that there are not enough good editors 

and reporters to fill all the new jobs being created. New 

journalists are not well-trained, well-disciplined, 

professional, or experienced. As a result, the press may be 

in danger of behaving unethically and irresponsibly. 

Shih-Min Chen of Chengchi University thinks editors try 

to print all points of view in order to produce a balanced 

newspaper. Yet, the so-called balanced reporting might cause 

a conflict among society for sensitive issues. 103 But Flora 

Chin-Hwa Chang, acting chair, Graduate Institute of Journalism 

of National Taiwan University, has different point of view 

with this issue. Chang said that editors are conscientious 

when selecting news content and she believes that a rational 

99 Flora Chin-Hwa Chang, interview, December 1995. 

1 0 0 Mr. Wen-Jen Lin, interview by author. Tape 
recording, Taipei, Taiwan, December 1995. 

10 1 Fred Wang, interview, December 1995. 

102 Shih-Min Chen, interview, March 1996. 

103 Ibid. 



109 

discussion tends to be positive for society. However, she 

added a caution to this point: "Take the example of the 

presidential election of Taiwan in 1996. The private press 

tried to balance coverage for all candidates. However, page 

balance does not mean that the press has a balanced view of 

each candidate" Chang said. 104 

Limitations 

Of course, this case study is based on interviews with 

media scholars and professionals, and the methodology carries 

some inherent limitations: 

1. In this case study, I selected specific media 

and leaders for exploratory and in-depth professors 

interviews. To meet a limited schedule, I could not invite 

more people to participate. 

2. Although each participant was highly cooperative, some 

of them answered only the questions they were willing to 

answer and skipped the questions they disliked. Thus, there 

are some missing opinions for a few questions. Still, the 

answers did show a consensus when interviewees were compared 

with one another. 

4. Exploratory and in-depth interviews were recorded in 

Chinese and translated into English later for this study. 

104 Flora Chin-Hwa Chang, interview, March 1996. 



110 

Some aspects and subtleties of these interviews may have been 

lost in translation . 

In addition, one limitation of the quantitative 

comparisons is that different sources would sometimes report 

different statistics for the same variable. 

data, therefore, is a very tough decision. 

Summary and Conclusions 

How to select 

In Four Theories of the Press, Siebert, Peterson, and 

Schramm described two major philosophies of the press, 

authoritarian and libertarian, and two variations, 

soviet/ communist and social responsibility. 105 Twenty-five 

years later, in The World News Prism, Hachten updated the Four 

Theories by combining libertarian and social responsibility as 

a Western concept of the press and adding two new categories, 

developmental and revolutionary. 106 

Hachten's developmental philosophy is a variation of the 

authoritarian theory, but one that puts media in the business 

of nation-building. The primary goals of national development 

are political integration, social prosperity, and strong 

systems for education and health. Mass media are asked to 

serve as voluntary partners of government and assist in 

1 05 Siebert, Peterson, and Schramm, Four Theories. 

106 Hachten, The World News Prism, 61-76. 



national tasks. 

111 

Under the developmental theory, the State 

controls and directs mass media, even though private ownership 

is allowed. 

In addition to adding two new categories (developmental 

and revolutionary), Hachten combined libertarian and social 

responsibility into a category he called Western. The Western 

philosophy of press emphasizes freedom from governmental 

restrains and limitations but obligates media professionals to 

meet their social responsibilities. Under this philosophy, 

media often serve as "watchdogs" over government . Moreover, 

the press and broadcasting systems are usually hybrids of 

pri v ate and public ownership. Finally, all people within the 

societ y have access to mass media and are able to participate 

in public debate. 

Between 1947 and 1987, Taiwan used a developmental model 

of media in which government and mass media were allies to 

bring about national integration. Evidence of this is found 

in the interviews. Ping Chang, a consultant for Taiwan Public 

Television, said, "Media is one of the most important tools 

for creating solidarity power of a nation. The government, 

thus, tried to control [media] to reach national goals. " 1 07 

Also, Wen-Jen Lin, assistant editor in the news department of 

107 Ping Chang, interview, December 1995. 



112 

Super Television, observed that media relied on an inflexible 

source of information before the lifting of martial law , where 

the content of information was distorted and unitary. 

was a government monopoly . 10 8 

News 

With lifting of martial law in 1987, Taiwanese mass media 

were emancipated from government's restrictions and 

interference and moved toward a Western philosophy where mass 

media serve readers and viewers and not government. The 

gradual shift from developmental to a Western press philosophy 

also is supported by the in-depth and exploratory interviews 

of media scholars and professionals. During this transition, 

according to Flora Chin-Hwa Chang, acting chair of Graduate 

Institute of Journalism of National Taiwan University, 

Taiwanese private newspapers still served the goals of 

government, but not as much as before . The papers began 

gradually to serve readers of the general public and acted as 

an independent "watchdog" over institutions of society, even 

in the role of an adversary. 109 

Thus, there are five significant conclusions from this 

case study concerning the evolution of the press in Taiwan in 

relation to political and economic changes there. 

10 8 Wen-Jen Lin, interview, December 1995. 

109 Flora Chin-Hwa Chang, interview, December 1995. 



113 

1. Taiwanese media philosophy has changed from 

developmental to Western, at least in the newspaper industry. 

Private newspapers became more independent and objective in 

order to attract readers in a competitive environment. In a 

market economy, newspapers have paid attention to public 

interests and opinions and became diverse and tolerant. 

Moreover, newspaper have started to supervise government. 

2. Broadcasting and cable industries are probably still 

in early transition because of government ownership. These 

industries lag behind newspapers in terms of their freedom of 

expression and response to market demands. 

3. Since the open election for the office of Taiwanese 

president in March 1996, Taiwan has been considered a 

democracy by other nations. Moreover, the ongoing penetration 

of cable television threatens the market share of 

broadcasting. Thus, more reforms and openness can be expected 

in the broadcast and cable industries. 

4. In this case study, Hachten's press philosophy is a 

workable description of the Taiwanese transition. Taiwan 

appears to have moved from authoritarian to a developmental 

and finally a Western model. 

5. There are some pitfalls of such rapid press growth in 

Taiwan, including lack of resources , expertise, and trained 

personnel, as well as unfamiliarity by both government and 



114 

public with the new climate of press freedom. Everyone , 

including the press, 

expression. 

is learning to handle unfettered 

6. Schramm's work of mass media and national development 

could be revised for today. The interaction between economic 

prosperity and mass media development probably is more complex 

than his hypothesis . In the specific case of Taiwan, for 

instance, prosperity, political pluralism, and press reform 

occurred as steps, where one followed from the other. 

7. Further research both in the case of Taiwan and more 

broadly in terms of the impacts of press freedom is needed to 

understand the complex relationship between press and 

development. 



APPENDIX A 

1. How has the role of the press in Taiwan changed? What 
was the role before 1987? After 1987? What do you 
think the most significant difference? 

2. Is the press more influential in Taiwan now than 
before? In what ways? 

3. Has the role of your paper changed? In what ways? 
Examples? 

4. Has the role of the (other paper) changed within 
society? What special problem do they have when the 
role changed? 

5. How is the relationship with government different now? 

6. Three different roles - a liaison, a representative of 
society, or an independent watchdog? 

7. Do you think the people's v oice is growing in Taiwan? 
Is the official voice of government still most 
dominate? 

8. In your opinion, is the press leading or following the 
trends toward more open expression in Taiwan? Can you 
give examples? 

9. How is the content different now? 

10. In the realm of political / government news, is there 
more open discussion and coverage of anti- and pro­
government issues? 

11. On a scale of 1 to 10, how much more open is 
Taiwanese society now than before 1987? 

12. You have said that (insert item) news is more 
important to your newspaper now than before. Is 
that because, in a growing market economy, you have 
to attract readers to sell advertiser products? 

13 . Does the change in news coverage reflect your views 
of the role your newspaper should play in society? 

115 



14. How important do you think journalism, news, 
information, and a free and open press are to 
Taiwan? 

116 



117 

BIBLIOGRAPHY 

Chang, Flora Chin-Hwa. Acting Chair, Graduate Institute of 
Journalism, National Taiwan University. Interview by 
author. December 1995 and March 1996, Taiwan. 

Chang, Ping. Consultant, Taiwan Public Television. Interview 
by author. December 1995, Taiwan. 

Chen, Kuo-Hsiang., and Ping 
Taiwan for Forty Years. 
1987. 

Chu. Newspapers Evolution in 
Taiwan: Independent Evening, 

Chen, Ning-Sheng. "Democratization 
Change in Taiwan: 1949-1990." 
(Summer 1994): 122-123. 

and Mass media Policy 
Communication Culture 

Chen, Philip Wuanta. Deputy Editor-In-Chief, 
Interview by author. December 1995 and 
Taiwan. 

China Times , 
March 1996, 

Chen, Shih-Min. Professor, 
School of Journalism, 
Chengchi University. 
Taiwan. 

Department of Journalism, Graduate 
College of Communication, National 
Interview by author. March 1996, 

Cheng, David Y. Commissioner, 
Executive Yuan. Interview 
Taiwan. 

Fair Trade 
by author. 

Commission, The 
December 1995, 

Copper, John F. "Poli ti cal Reform in Taiwan - the Road to 
Democracy." Vital Speech of the Day 55 (Spring 1989): 
394-396. 

Gunther, Albert C., Yah-Huei Hong, and Lulu Rodriquez. 
"Balancing Trust in Media and Trust in Government During 
Poli ti cal Change in Taiwan." Journalism Quarterly 71 
(Autumn 1994): 628-636. 

Hachten, William A. The World News Prism. Ames: Iowa State 
University Press , 1981. 

Heuvel, John Vanden. , and Everette E. Dennis. The Unfolding 
Lotus: East Asia's Changing Media. New York: The Freedom 
Forum Media Studies Center, 1993. 



118 

Huang, Chao-Sung. Director, China Times. Interview by author. 
December 1995 and march 1996, Taiwan. 

Hung, Chong-Jen. Deputy Director, Radio & Television Affairs 
Department, Government Information Offices. Interview by 
author. December 1995, Taiwan. 

Lee, Paul Siu-Nam. "Mass Communication and National 
Development in China: Media Roles Reconsidered." Journal 
of Communication 44 (Summer 1994): 22-35. 

Li, Ssu-Tuan. Director, News Department, Taiwan Television. 
Interview by author. December 1995, Taiwan. 

Liang, Ming-Hsiung. Branch Director, Publishing Affairs 
Department, Government Information Offices. Interview by 
author. December 1995, Taiwan. 

Lin, Wen-Jeng. Assistant Editor, News Department, Super Cable 
Television. Interview by author. December 1995, Taiwan. 

Lo, Ven-Hwei. Professor & Head, Department of Journalism, 
Graduate School of ,Journalism, College of Communication, 
National Chengchi University. Interview by author. 
March 1996, Taiwan. 

Mc Anany, Emile G. "Wilbur Schramm, 1907-1987: Roots of the 
Past, Seeds of the Present." Journal of Communication 38 
(Autumn 1988): 109-110. 

Modern History of ROC. Taiwan: Education Administration 
[1985]. 

Mundt, Whitney R. "Global Philosophies." In Global Journalism: 
Survey of International Communication, ed. John C . 
Merrill, 11-27. New York: Longman, 1991. 

Rampal, Kuldip R. "Press and Poli ti cal Liberalization in 
Taiwan." Journalism Quarterly 71 (Autumn 1994): 637-648. 

Robert, W. S. Jiang. Deputy Editor-In-Chief, Central Daily. 
Interview by author. December 1995 and March 1996, 
Taiwan. 

Schramm, Wilbur. Mass Media and National Development. 
Stanford: Stanford University Press, 1964. 



119 

Schramm, Wilbur and W. Lee Ruggels. "How Mass Media System 
Grow." In Communication and Change in the Develooina 
Country. ed. Daniel Lerner and Wilbur Schramm, 57-75. 
Honolulu: University of Hawaii, 1967. 

Schramm, Wilbur. "Communication and Change." In Communication 
and Change in the Developing Country. ed. Daniel Lerner 
and Wilbur Schramm, 6-32. Honolulu: University of 
Hawaii, 1967. 

Siebert, Fred, Theodore Peterson, and Wilbur Schramm. Four 
Theories of the Press. Urbana: University of Illinois, 
1956. 

Stevenson, Robert L. Communication, Development, and the Third 
World. White Plains: Longman, 1988. 

Sutter, Robert G. "Taiwan Rising." Current History 93 
(September 1994): 281-285. 

UNESCO. Mass Media in the Developing Countries. Paris, 1961. 

Wang, Fred. Ex-Deputy Director, Central Daily. Interview by 
author. December 1995 and March 1996, Taiwan. 


	Evolution of a Free Press in Taiwan: A Case Study
	Recommended Citation

	tmp.1632166327.pdf.XlFYK

